Electrohype, Lund
Blogg 11.12.06

Lund i desember

Leif Magne Tangen ( ) har vært i Lund og sett Electrohype – biennale for elektronisk kunst og musikk.

ErlendHammer ( ) har chattet med Leif Magne på Skype.

Chat History with Leif Magne Tangen and ErlendHammer

Created on 2006-12-10 17:11:10

ErlendHammer
14:06:44: er vi live?

LeifMagne Tangen
14:07:06: snart

Magne Tangen
14:07:13: gi meg to tre minutter til

ErlendHammer
14:07:28: okidok, ikke noe stress, jeg er rede så bare si fra

LeifMagne Tangen
14:07:34: oki

LeifMagne Tangen
14:17:07: ok

LeifMagne Tangen
14:17:09: let us

LeifMagne Tangen
14:17:19: oppdatert
http://lmt.vitakuben.org/download/electrolund/

ErlendHammer
14:20:44: aight, da driver bildene og loader her

LeifMagne Tangen
14:23:26: Det er 124  av dem

LeifMagne Tangen
14:23:40: inkl. en animasjon – gif –

ErlendHammer
14:23:41: jepp, mye bilder

LeifMagne Tangen
14:24:08: mange bilder, lite informasjon. . .

ErlendHammer
14:24:28: er det betegnende for biennalen og?

LeifMagne Tangen
14:25:08: kommer litt an på hva som menes med lite informasjon.

LeifMagne Tangen
14:25:17: Biennalen hadde ingen informasjon utover det som er online

ErlendHammer
14:25:42: ingen katalog? fikk du noe pressegreier?

LeifMagne Tangen
14:25:49: nope – pressegreier fantes ikke, bare en syltynn katalog

LeifMagne Tangen
14:25:52: fantes ikke

ErlendHammer
14:25:59: mediekunsten er hardcore

LeifMagne Tangen
14:26:27: ja, ser slik ut

LeifMagne Tangen
14:26:28: ut

LeifMagne Tangen
14:26:41: men

LeifMagne Tangen
14:26:53: lund kunsthall har en fantastisk arkitektur

ErlendHammer
14:27:08: fortell om den

LeifMagne Tangen
14:27:08: som er skap for installasjoner som det electrohype har laget.

ErlendHammer
14:27:44: hvor gammel er kunsthallen? electrohype er femte gang i år?

ErlendHammer
14:28:10: fjerde ser jeg

LeifMagne Tangen
14:28:10: http://www.lundskonsthall.se/

LeifMagne Tangen
14:28:26: kunsthallen drives av åsa næcking (ikke korrekt stavet)

LeifMagne Tangen
14:28:42: som var av det første kullet på kuratorstudiet i de appel i amsterdam i 1996

ErlendHammer
14:29:08: hmm, det blir folk av kuratorstudenter altså

LeifMagne Tangen
14:29:08: den var, før hun kom inn, rundt 2003, ikke særlig ettertraktet

LeifMagne Tangen
14:29:19: http://www.lundskonsthall.se/historia/historia.html

LeifMagne Tangen
14:29:19: ja

LeifMagne Tangen
14:29:21: det blir det.

ErlendHammer
14:29:24: bra

ErlendHammer
14:30:01: hva har du av sett ting der nede før? jeg har altså aldri vært der

LeifMagne Tangen
14:30:49: ja, jeg har sett to-tre utstillinger, men viktigere, om man sjekker mediearkivet fra før næcking (ikke korrekt stavet igjen) og etter så ser man en markant endring

LeifMagne Tangen
14:31:08: hun kom fra daværende rooseum i malmø hvor hun var kurator, under charles esche

LeifMagne Tangen
14:31:42: appropo curatorer som blir noe, se

http://www.deappel.nl/nederlands/curatorial/index.html

ErlendHammer
14:32:19: har du tenkt deg dit?

LeifMagne Tangen
14:32:28: nope

LeifMagne Tangen
14:32:36: 1994 var første året ser jeg

LeifMagne Tangen
14:32:39: ikke 1996

LeifMagne Tangen
14:32:46: 96

ErlendHammer
14:33:08: heller ingen planer om å reise til de appel

LeifMagne Tangen
14:33:08: men, det er ganske mange av de som har gått ut fra deapple som er synelig, også i dag.

ErlendHammer
14:33:44: kjenner du noen andre enn karolin der nå?

LeifMagne Tangen
14:33:51: ikke i årets kull, nei

ErlendHammer
14:34:15: men electrohype da, traff du noe kjentfolk?

LeifMagne Tangen
14:34:20: lol

LeifMagne Tangen
14:34:22: nei, jo

LeifMagne Tangen
14:34:27: vent litt

LeifMagne Tangen
14:34:57: trond hugo haugen av cirkulationscentralen i malmø og initiativet stavanger 2018.

LeifMagne Tangen
14:35:24: http://stavanger2018.no/

LeifMagne Tangen
14:35:42: norsk kunstner utdannet i trondheim (gikk ut i 2002), bor og jobber i malmø

ErlendHammer
14:35:59: “ka då ittepå?” hehe. bra!

ErlendHammer
14:36:09: betimelig spm

LeifMagne Tangen
14:36:14: engasjert i kunst, gjerne som politikk, som du ser, som er jo utgangspunktet for prosjektet.

LeifMagne Tangen
14:36:49: Jeg synes han påpeker politikerne- og næringslivets vilje til å pådrive representasjonspolitikk som i bunn og grunn utgjør ingen eller liten forandring

ErlendHammer
14:37:11: ja, blir jo ganske interessant å se hva de får til å bygge av infrastruktur der neste år, eller om det blir en rein ettårig blowout og så bare wasteland

LeifMagne Tangen
14:37:41: JEg skulle gjerne ha likt å sett en undersøkelse på hva som forandret seg i bergen når de var kulturby.

LeifMagne Tangen
14:37:45: det var vel 2000?

ErlendHammer
14:37:56: lurer på om det var lars ramberg på b-open som snakket om ønsket om å ta penga å bygge institusjoner i stedet for å gjøre store prosjekter i selve året

LeifMagne Tangen
14:38:11: for min betimelige oppfatning er at forandringene ikke er reell.

ErlendHammer
14:38:23: hvem var det som uttalte for litt siden at bergen krasjet fullstendig etter 2000?

LeifMagne Tangen
14:38:26: jeg liker rambergs idee, men mer av en fetisj for arkitektur.

LeifMagne Tangen
14:38:45: virkelig? prøv å finn ut noe om det.

LeifMagne Tangen
14:38:46: uansett.

ErlendHammer
14:38:55: husker det var en samtale i skogen om dette, grethe melby var kritisk, jeg og for så vidt. jeg syns det har skjedd en del i byen siden 2000

ErlendHammer
14:39:06: ja, uansett

LeifMagne Tangen
14:39:09: om man bygger et stort representasjonsbygg, så må det også drives

LeifMagne Tangen
14:39:13: og det skjer sjelden

LeifMagne Tangen
14:39:18: se på Oslo Kunsthall

LeifMagne Tangen
14:39:23: den døde sakte og pinelig.

LeifMagne Tangen
14:39:29: stille hen…

LeifMagne Tangen
14:39:38: etter mye brask og bram og mye penger brukt

ErlendHammer
14:39:48: jepp, da klarer jo kunsthallen i bergen seg mye bedre

LeifMagne Tangen
14:39:59: (det ble visstnok brukt 10.000 på en slides projektor som ble brukt en eneste gang)

LeifMagne Tangen
14:40:00: ja

ErlendHammer
14:40:05: roffles

LeifMagne Tangen
14:40:11: vet

ErlendHammer
14:40:17: det er ikke så verst

LeifMagne Tangen
14:40:36: det jeg mener er
utgjør slike krafttiltak en reell forskjell?

LeifMagne Tangen
14:40:50: hvorfor har man biennaler etc?

ErlendHammer
14:41:01: jeg tror for så vidt både ja og nei

ErlendHammer
14:41:15: det kan jo fort være at selv om det på overflaten ikke skjer så mye ittepå

ErlendHammer
14:41:34: så kan det hende at folk får en eller annen fornyet inspirasjon av de store happeningene

ErlendHammer
14:41:40: og så begynner ting å vokse i det små

ErlendHammer
14:41:53: jeg oppfatter det litt som at det har skjedd i bergen siden 2000

LeifMagne Tangen
14:41:58: ok.

LeifMagne Tangen
14:42:00: hva da

LeifMagne Tangen
14:42:12: (jeg vet ingenting om bergen…)

ErlendHammer
14:42:13: men mye der bygger jo sikkert også videre på 90-tallet da

LeifMagne Tangen
14:42:45: samtidig som dette skjedde så la jo otto plunk ned grunnet manglende ressurser…

ErlendHammer
14:42:48: jeg tror feks at miljøet rundt bek, og for så vidt kunsthallen tjente på 2000

ErlendHammer
14:43:19: men det vet andre mye mer om enn meg, jeg var jo introvert akademiker i denne perioden uansett.

LeifMagne Tangen
14:43:52: ja.

ErlendHammer
14:44:12: jeg liker de bildene av super mario clouds…

LeifMagne Tangen
14:44:17: husker en artikkel som eivind furnesvik skrev for enten sydvest eller for natt og dag i bergen som kritiserte akkurat disse forholdene.

LeifMagne Tangen
14:44:28: alle liker cory

ErlendHammer
14:44:38: hvilke forhold?

ErlendHammer
14:45:06: otto plonks manglende ressurser?

LeifMagne Tangen
14:45:26: de la ned i samme periode pga. de ikke fikk driftsmidle

ErlendHammer
14:45:34: oh, the wonders of the internet
http://www.studvest.no/199722/kommentar.asp

LeifMagne Tangen
14:45:53: http://www.studvest.no/199722/kommentar.asp

LeifMagne Tangen
14:45:59: ah. du var før meg

ErlendHammer
14:46:10: aldri lest denne før

LeifMagne Tangen
14:46:19: det ahr jeg, en eller annen gang.

LeifMagne Tangen
14:46:21: for lenge siden

ErlendHammer
14:46:41: onsdag 1. oktober 1997

ErlendHammer
14:46:46: mitt første semester i bergen

LeifMagne Tangen
14:46:52: var du der så tidlig?

LeifMagne Tangen
14:46:56: sinnsykt.

LeifMagne Tangen
14:47:08: jeg var i bergen to måneder høsten 98

LeifMagne Tangen
14:47:08: militæret

LeifMagne Tangen
14:47:20: “Bergen har ikke råd til Otto Plonk.”

ErlendHammer
14:47:36: tror kanskje perioden 97-02 var en slags dødtid, men det kan jo bare være at jeg var dårlig orientert

ErlendHammer
14:48:01: jeg slapp militæret.  (party) 

LeifMagne Tangen
14:48:02: tror ikke det fordi…

LeifMagne Tangen
14:48:10: tror ikke det var noen dødtid.

LeifMagne Tangen
14:48:21: tror bergen kunstforening skiftet navn til bergen kunsthall i den tiden

LeifMagne Tangen
14:48:31: pga. ny intendant.

ErlendHammer
14:48:37: da var jeg vel bare dårlig orientert da

LeifMagne Tangen
14:48:38: hva het han?

LeifMagne Tangen
14:48:40: svensken?

ErlendHammer
14:48:42: han fra baktruppen

LeifMagne Tangen
14:48:44: jepp

LeifMagne Tangen
14:48:49: christer…

ErlendHammer
14:48:51: bo-christer…

ErlendHammer
14:48:55: wahlström?

LeifMagne Tangen
14:48:58: bo christer wallstrø… ja

LeifMagne Tangen
14:49:07: wahlström, ja

LeifMagne Tangen
14:49:11: men.

LeifMagne Tangen
14:49:19: jeg vet litt for lite om hva som har skjedd i bergen til å snakke om det.

LeifMagne Tangen
14:49:34: Jeg kan ta et annet eksempel som jeg har mer kjennskap til liaf

LeifMagne Tangen
14:49:35: www.liaf.no

ErlendHammer
14:49:46: ja, og det er jo uansett ikke bergen vi skal snakke om.

ErlendHammer
14:49:50: liaf, ja

LeifMagne Tangen
14:50:08: Nei, men det er interessant, synes jeg, å snakke om begrepet biennale etc.

LeifMagne Tangen
14:50:16: hvorfor har mang slike institusjoner? hva skal de gjøre?

LeifMagne Tangen
14:50:23: hva generer de?

LeifMagne Tangen
14:50:30: hvorfor generer de noe som helst?

LeifMagne Tangen
14:50:40: eller la oss ta moss

LeifMagne Tangen
14:50:50: har momentum forandret noe, tror du?

ErlendHammer
14:50:50: hehe, moss ja

LeifMagne Tangen
14:50:56: godt for moss.

ErlendHammer
14:50:56: kategorisk nei

LeifMagne Tangen
14:51:01: hvorfor ikke?

ErlendHammer
14:51:13: byen har ikke noe aktivt kunstliv whatsoever

ErlendHammer
14:51:30: f-15 har tidvis fine utstillinger, men det er jo ikke forankret i noe lokalt kunstmiljø

LeifMagne Tangen
14:51:35: nei, men det genereres jo masse aktivitet i noen få uker hvert andre- tredje år…

LeifMagne Tangen
14:51:36: ?

LeifMagne Tangen
14:51:56: så har man jo laget norges størte institusjon utenfor oslo ved å lage punkt ø.

ErlendHammer
14:52:13: men også publikummet kommer vel primært utenbysfra, i hvert fall til de delene som teller, dvs åpningen

ErlendHammer
14:52:30: ikke at selve utstillingsperioden ikke teller, men det er jo på åpningen at folk kan knytte nye kontakter

ErlendHammer
14:52:38: og det var ikke så mye locals på åpningen i år feks?

LeifMagne Tangen
14:52:46: har det ikke skjedd noe på politiske nivåene, tror du ikke det har blitt en større forståelse for hva samtidskunst er blant politikerne og næringsliverne?

ErlendHammer
14:53:05: svaret er tja

LeifMagne Tangen
14:53:07: nei, det var vel neppe så mange lokale der på åpningen

LeifMagne Tangen
14:53:14: ja

LeifMagne Tangen
14:53:20: tja

ErlendHammer
14:53:30: det kan godt være at moss nå er klar for at noen skal komme inn å prøve å gjøre noe fast, jeg vet ikke helt

ErlendHammer
14:53:48: det ville jo være interessant å forsøke, men også potensielt smertefullt

LeifMagne Tangen
14:53:52: ok. min ringe oppfatning av LIAF er at de har laget en biennale med mye potensialet, men det virker som den har problemer med å tiltrekke seg den lokale besøker.

ErlendHammer
14:54:13: samme greia i moss

LeifMagne Tangen
14:54:18: tror det kan være riktig tøft, ja.

ErlendHammer
14:54:35: men nå hadde jo mølla kunstskole fått noe penger til et større prosjekt så jeg

ErlendHammer
14:54:38: det er jo bra

LeifMagne Tangen
14:54:54: men det finnes kunstnere i lofoten.

det finnes lokale, veldig politisk engasjerte kunstnere, der. Deres problem, mener noen av de jeg har konakt med, er at de ikke blir invitert på åpningen en gang…

ErlendHammer
14:55:06: hvor i lofoten har liaf sentrum?

LeifMagne Tangen
14:55:17: svolvær, vågan kommune eier den

ErlendHammer
14:55:33: ok

LeifMagne Tangen
14:55:33: det er en selvstendig stiftelse som visstnok eies av vågan.

ErlendHammer
14:55:50: neste gang er 08?

LeifMagne Tangen
14:55:51: det er vel egentlig den eneste fornuftige plassen i lofoten å ha en slik festival

LeifMagne Tangen
14:55:55: ja, neste 08

ErlendHammer
14:56:13: hvem har ansvaret for den? er det ambulerende kuratering der og?

LeifMagne Tangen
14:56:17: Eller, man kunne jo i lofoten laget en utendørsfestiva.

LeifMagne Tangen
14:56:25: den har en direktør.

LeifMagne Tangen
14:56:30: eller

LeifMagne Tangen
14:56:32: den har et styre.

LeifMagne Tangen
14:56:44: der er rolf hoff vært styreleder siden 03

LeifMagne Tangen
14:57:01: (hoff har en flott hytte, et gammelt fyr, i henningsvær i nærheten av svolvær)

ErlendHammer
14:57:10: ok, momentum er vel også nå der at de for første gang har en direktør eller leder som får ansvaret for to gjennomføringer på rad

ErlendHammer
14:57:17: bruker de fyret?

LeifMagne Tangen
14:57:34: det har vært noen utskiftninger i styret, men jeg mener å huske at PG Tverbakk har vært med nå de siste årene. la meg sjekke styremedlemmene….

LeifMagne Tangen
14:58:32: klarer ikke å finne det akkurat nå.

LeifMagne Tangen
14:58:44: Fyret. nei, det hadde vært interessant, eller?

LeifMagne Tangen
14:58:56: oj

LeifMagne Tangen
14:59:02: momentum har vært så ustabil?

ErlendHammer
14:59:09: kan slå begge veier med fyret tror jeg

LeifMagne Tangen
14:59:10: hvor lenge var jørn mortensen der da?

ErlendHammer
14:59:51: vent nå, han var vel der en stund han

ErlendHammer
14:59:57: hmm, hva var det jeg tenkt på da

LeifMagne Tangen
15:00:00: ok. det jeg prøver å resonere meg fram til er et svar på det noe komplekse spørsmålet

hva er en biennale for et samfunn, og hva er et samfunn i dette tilfellet.

ErlendHammer
15:00:12: ja, la oss gå tilbake til det

LeifMagne Tangen
15:00:21: @mortensen
en biennale ble utsatt

ErlendHammer
15:00:23: jeg skriver litt om det i b-open teksten i billedkunst

LeifMagne Tangen
15:00:30: gjør du?

LeifMagne Tangen
15:00:39: kan du cut-paste

LeifMagne Tangen
15:00:42: ?

ErlendHammer
15:00:43: b-open som en slags merkelig hybrid

LeifMagne Tangen
15:00:46: ja

LeifMagne Tangen
15:00:48: det var det

ErlendHammer
15:00:49: et øyeblikk

LeifMagne Tangen
15:01:24: og på åpningen av hks var det en taler (noen ansatt i kommunen) som var glad for at b-open offisielt er blitt en biennale…

LeifMagne Tangen
15:01:25: brb

ErlendHammer
15:02:42: B-open er i bunn og grunn en anerkjennelse av dette, men arrangementets biårlige struktur kan og bli en risiko. For selv om hensikten altså er å lede oppmerksomheten mot det som skjer nettopp «inbetween» hvert arrangement – det som skjer kontinuerlig, eller det som skjer ”mellom rommene” som var navnet på B-opens forløper i 1990, så kan B-open bli en så stor og viktig begivenhet at den stjeler showet selv. Foreløpig er det ingen tegn på at dette vil skje, men det er viktig å være seg problemstillingen bevisst. For etter hvert som den markedsstyrte normen mer og mer blir at kultur = store events vil utvilsomt også B-open merke et visst press i den retning. 

LeifMagne Tangen
15:03:25: et godt poeng tror jeg.

LeifMagne Tangen
15:03:36: hva skjer før og etterpå, hva skjer i mellom.

LeifMagne Tangen
15:03:52: og konklusjonen kan bli
det skjer ingenting som blir lagt merke til innimellom

ErlendHammer
15:04:01: både næringsliv og kulturpolitikere lar seg lett forføre av de store toppene på kurven

ErlendHammer
15:04:17: for de er så mye mer takknemlig å dokumentere

LeifMagne Tangen
15:04:23: nå fikk jeg (desverre) for liten tid i bergen til å gå på besøk hos kunstnerne, men jeg ble skremt av at jeg kjente så få av navnene.

LeifMagne Tangen
15:04:38: [15:03:59]
ErlendHammer says: både næringsliv og kulturpolitikere lar seg lett forføre av de store toppene på kurven

[15:04:16]
ErlendHammer says: for de er så mye mer takknemlig å dokumentere

ja, det er sant

LeifMagne Tangen
15:04:59: det har en tendens til å glemme det som er innimellom.

LeifMagne Tangen
15:05:11: og på den andre siden

LeifMagne Tangen
15:05:26: .

LeifMagne Tangen
15:05:49: det å arrangere noe større regelmessig kan både koste og generer økonomier.

LeifMagne Tangen
15:06:11: med andre ord koster det mer enn det smaker, eller vil det også gjøre noe med tilstandene utenfor tidsrommet der det er hektisk aktivitet?

ErlendHammer
15:06:31: en ting er jo at det gjør at man får noen som er tilknyttet byen også mellom arrangementene

ErlendHammer
15:06:53: det kan jo i seg selv føre til ting på sikt dersom disse har overskudd til også å kanskje gjøre litt mindre ting underveis

ErlendHammer
15:07:01: men det er sikkert vanskelig

LeifMagne Tangen
15:07:47: ja.

LeifMagne Tangen
15:07:49: ikke sant.

ErlendHammer
15:07:49: http://www.kunstkritikk.no/article/8474

ErlendHammer
15:07:58: om stavanger/ bergen-debatten

LeifMagne Tangen
15:08:39: b-open og oslo open er veldig lokalt forankret.

LeifMagne Tangen
15:08:49: det er ikke nødvendigvis tilstander som kulturbyer og biennaler.

ErlendHammer
15:08:58: ja, og det er jo en veldig viktig forskjell

LeifMagne Tangen
15:09:00: og som en wicket twist of fate

LeifMagne Tangen
15:09:12: electrohype skiftet ståsted fra malmø til lund

LeifMagne Tangen
15:09:12: hvorfor?

LeifMagne Tangen
15:09:22: lund tok i mot dem og ga dem et budsjett

LeifMagne Tangen
15:09:24: hvorfor

LeifMagne Tangen
15:09:26: ?

LeifMagne Tangen
15:09:43: http://www.lund.se/kultur/default____34206.aspx

LeifMagne Tangen
15:09:47: derfor

ErlendHammer
15:10:00: ah so

ErlendHammer
15:10:04: hehe

LeifMagne Tangen
15:10:05: lund søker om å bli kulturby i 2014

ErlendHammer
15:10:09: snedig

LeifMagne Tangen
15:10:24: de ga en marginal biennale for sær kunst et lite budsjett. noe som gir lund mye cred

ErlendHammer
15:10:26: jeg hadde jo som du vet ikke fått med meg at det skulle være electrohype

ErlendHammer
15:10:28: i år igjen

LeifMagne Tangen
15:10:36: det var to år siden sist

ErlendHammer
15:10:45: siste jeg hørte derfra var at det var dødt og begravet etter forrige

LeifMagne Tangen
15:10:47: men de har ikke bare skiftet sted, de har også skiftet navn

LeifMagne Tangen
15:10:55: ja. det var død.

LeifMagne Tangen
15:11:12: det var begravet. bortsett fra at den forrige, den fra 2004 turnerte litt.

ErlendHammer
15:11:13: husker trond lossius skrev om det på bloggen sin

ErlendHammer
15:11:29: har malmø vært kulturby?

LeifMagne Tangen
15:11:41: så nøyaktig hva som skjedde spurte jeg ikke om men de har et vanvittig lite budsjett (400.000 om jeg husker ritkig)

ErlendHammer
15:11:57: det var ikke mye nei

LeifMagne Tangen
15:11:57: som faktisk ikke tillot kuratorene å dra å se kunstverkene…

ErlendHammer
15:12:17: så alt er på blind faith? det er jo egentlig litt hyggelig

LeifMagne Tangen
15:12:17: malmø kulturby
vet ikke

ErlendHammer
15:12:22: ser ikke sånn ut

LeifMagne Tangen
15:12:29: email-curating

LeifMagne Tangen
15:12:56: eller det som art dealers kaller jpg-sale

ErlendHammer
15:13:04: hehe

ErlendHammer
15:13:15: hvordan er det blitt da?

LeifMagne Tangen
15:13:24: electrohype har altså skiftet plass og navn

LeifMagne Tangen
15:13:38: den heter ikke lengre (fritt etter hukommelsen) bienale for digital kunst

LeifMagne Tangen
15:13:48: men for elektronisk kunst og musikk

LeifMagne Tangen
15:13:56: elektronisk.

LeifMagne Tangen
15:14:07: det er stor forskjell på elektronisk og digital kunst

ErlendHammer
15:14:14: ja, nå er den altså som sonar og ars

LeifMagne Tangen
15:14:15: og musikk i tillegg.

ErlendHammer
15:14:25: fikk du med deg noe av musikkprogrammet på fredag?

LeifMagne Tangen
15:14:26: javel, ja.

LeifMagne Tangen
15:14:28: ja

LeifMagne Tangen
15:14:37: biosphere dukket aldri opp

ErlendHammer
15:14:42: å? så rart

LeifMagne Tangen
15:15:02: det va på den lokale venstreradikale smålands länd

LeifMagne Tangen
15:15:15: med taggere og aktivister om hverandre.

LeifMagne Tangen
15:15:23: tilogmed skinheads løp rundt

LeifMagne Tangen
15:15:32: riktignok skinheads med RØDE skolisser.

ErlendHammer
15:15:32: i skjønn forening?

LeifMagne Tangen
15:15:50: men jeg har ikke sett venstreskinheads i norden tidligere, og ble litt overrasket av å se dem i lund

LeifMagne Tangen
15:16:12: det er ingen forening, det er venstresia som tar tilbake arbeiderklasses uttrykksmåte som nazisme stjal fra dem

ErlendHammer
15:16:35: det høres jo fint ut

LeifMagne Tangen
15:16:41: og øllet var, overraskende nok tli å være i skåne, norrlands guld

LeifMagne Tangen
15:16:45: servert av tyskere.

ErlendHammer
15:16:59: har skåne noe lokalt øl?

LeifMagne Tangen
15:17:13: musikken druktnet, som lytteropplevelse i allefall, i fylla (både egen men spesielt andres)

LeifMagne Tangen
15:17:32: ja, det finnes et skåneøl som jeg ikke husker navnet på (må sjekke det)

LeifMagne Tangen
15:18:08: litt usikker på om det var en vj til stede eller om det var musikkvideoer som ble projisrt.

ErlendHammer
15:18:13: skulle forresten gjerne vært der i går kveld, da spilte luomo som er housealbiet til vladislav delay fra finland, det er fine ting

LeifMagne Tangen
15:18:35: ok. i går var “to dans to” musikk visstnok

ErlendHammer
15:18:48: jepp

ErlendHammer
15:19:02: og det er jo ofte det som er mest gøy

ErlendHammer
15:19:04: og interessant

LeifMagne Tangen
15:19:05: så sonar og ars er for electronical art ?

ErlendHammer
15:19:40: electronic art + music ja

ErlendHammer
15:20:12: men ars bruker også det litt mer nerdete begrepet “cyberarts”

LeifMagne Tangen
15:20:19: oh. det er gammelt.

ErlendHammer
15:20:24: men ars er gammel

LeifMagne Tangen
15:21:00: electrohyper er arrangert for 4. gangen.

LeifMagne Tangen
15:21:06: samme kurator som første gang

LeifMagne Tangen
15:21:08: og andre gang

LeifMagne Tangen
15:21:13: og tredje gang

ErlendHammer
15:21:23: det er respektabelt

LeifMagne Tangen
15:21:54: anna kindvall vet jeg ikke (men antar) og lars midbø har vært med hele tiden

ErlendHammer
15:22:01: får håpe det ikke blir endringer hvis de får masse penger og skal bli stor kulturbyaktør da

ErlendHammer
15:22:48: hva syns du om “Hello World” av Yunchul Kim?

ErlendHammer
15:22:55: tror den var på ars i september

LeifMagne Tangen
15:22:57: vanskelig.

LeifMagne Tangen
15:23:08: jeg synes den er litt vanskelig.

LeifMagne Tangen
15:23:22: det er, om jeg ikke husker feil, 247 meter med rør

LeifMagne Tangen
15:23:37: det blir sent ut et signal fra en komputer

LeifMagne Tangen
15:23:43: inn i disse rørene.

LeifMagne Tangen
15:23:53: om blir mottatt av en mikrofon i andre enden

LeifMagne Tangen
15:24:15: som blir så gjort om til en tekst, som vises på en skjerm, som henger på rørene

ErlendHammer
15:24:26: sakset fra Ars
“It uses acoustic signals to store data. A codified auditory signal (feedback) circulates in a closed system consisting of a computer, a loudspeaker, 246 meters of copper tubing and a microphone. Due to the acoustic delay in the tubing system, it’s possible to save data, whereby the rule is
the longer the copper tubing, the longer the time delay and the greater the memory capacity.”

LeifMagne Tangen
15:24:33: Det er det første verket man ser når man kommer inn i kunsthallen

LeifMagne Tangen
15:24:52: ok.

LeifMagne Tangen
15:24:53: men

ErlendHammer
15:24:57: er bildet fra nettsiden deres derfra? det ser ut som ganske like omgivelser det hadde i linz

LeifMagne Tangen
15:25:07: man kan påvirket

ErlendHammer
15:25:14: hvordan?

LeifMagne Tangen
15:25:37: ved å trampe

LeifMagne Tangen
15:25:41: http://www.electrohype.org/2006/artist/index.html

LeifMagne Tangen
15:25:51: vil man påvirke signalet som går igjennom rørene

LeifMagne Tangen
15:25:58: som igjen gir utslag på skjermen

LeifMagne Tangen
15:26:10: (jeg har også bilde av skjermen på min side)

LeifMagne Tangen
15:26:46: nesten helt neders

ErlendHammer
15:26:49: det blir veldig teknisk

LeifMagne Tangen
15:26:58: ja, eller meningsløst.

ErlendHammer
15:27:05: ekstremt prosessorientert

LeifMagne Tangen
15:27:13: nei, det er nettopp det det ikke er

ErlendHammer
15:27:20: ikke?

LeifMagne Tangen
15:27:26: det er et bilde som sendes om igjen og om igjen og om igjen

LeifMagne Tangen
15:27:31: det samme bildet

LeifMagne Tangen
15:27:49: betrakter kan forsåvidt påvirke det, men det har, mener jeg, ingenting med verket å gjøre.

LeifMagne Tangen
15:28:00: så jeg spør meg selv
hvorfor må det være en skjerm der?

LeifMagne Tangen
15:28:04: hvorfor ikke bare rørene?

ErlendHammer
15:28:05: ja, men bildet er jo resultat av en bestemt prosess som så kommer i hovedsetet, no?

LeifMagne Tangen
15:28:24: jo, på samme måte som ethvert elektronisk bilde

LeifMagne Tangen
15:28:40: han bruker bare, istede kabler, rør

LeifMagne Tangen
15:28:45: digital – analog – digital

LeifMagne Tangen
15:28:50: lyd

LeifMagne Tangen
15:29:08: man kan ta på seg øretelefoner som erkoblet til mikrofonen

ErlendHammer
15:29:10: jeg oppfatter dette som hovedpoenget, at man tøyser med mediekunstens fokus på teknologien og prosessen bak tdvis veldig enkle resultater

LeifMagne Tangen
15:29:13: der kan man høre lyden

ErlendHammer
15:29:22: fin lyd? jeg tror jeg glemte å høre på den

LeifMagne Tangen
15:29:29: ja, veldig fin lyd

LeifMagne Tangen
15:29:38: innelukket, metallisk påvirket

LeifMagne Tangen
15:29:45: av det som skjer rundt den

LeifMagne Tangen
15:29:59: blandet sammen med de elektroniske signalene som sendes ut av høytaleren

LeifMagne Tangen
15:30:08: så lyden var nydelig

LeifMagne Tangen
15:30:10: jeg forstår konseptet.

LeifMagne Tangen
15:30:16: men jeg er ikke enig i det

LeifMagne Tangen
15:30:22: det er for lite konsekvent.

LeifMagne Tangen
15:30:32: og for mye didaktisk

LeifMagne Tangen
15:30:42: ham må vise oss at det er en fil som sendes ut

LeifMagne Tangen
15:30:53: ved å gi filen et bilde, en tekst.

LeifMagne Tangen
15:32:24: (this is

an analogue memorx

the text

you are reading

is circulating

in a

246 metres

coper tube

as an aucustic signal

the data

here

is

visable

and

volatile)

ErlendHammer
15:32:40: det er teksten?

LeifMagne Tangen
15:32:59: ja, med HELLO WORLD! helt øverst

ErlendHammer
15:33:02: jeg begynte å lete etter et annet verk fra ars som jeg synes funket bedre med litt samme utgangspunkt

ErlendHammer
15:33:30: hvordan kunne verket blitt bedre syns du?

ErlendHammer
15:33:48: bare rørene nevnte du jo, hva med en anne tekst?

LeifMagne Tangen
15:34:28: det jeg mener er han kunne ha skrevet et haikudikt, en roman, et program etc. eller han kunne ha tatt vekk teksten og gjort det til et lydsignal, bare latt katalogen informere om hva det var eller han kunen ha loopet filen, slik at forstyrrelsene som blir gjort når de kommer inn i rørene blir med også neste gang, og dermed påpekt hvordan det analoge kan påvirke det digitale

etc.

ErlendHammer
15:35:08: jepp, liker spesielt den siste muligheten, da blir det noe generativt over det også, og prosessen får en hensikt

LeifMagne Tangen
15:35:09: dette blir litt se, det finnes en måte å gjøre dette på…. og SE, nå, akkurat nå GJØR jeg det.

LeifMagne Tangen
15:35:16: ja

ErlendHammer
15:35:34: ja, det er som alvin luciers “i am sitting in a room” dersom verket ikke forandret seg over tid

LeifMagne Tangen
15:35:40: ja, det er som å vise et barn at noe er mulig. tror kulturtantene i lund liker det.

LeifMagne Tangen
15:35:51: jeg kjenner ikke til det.

LeifMagne Tangen
15:36:09: http://www.ubu.com/sound/lucier.html

ErlendHammer
15:36:20: lydverk hvor lucier leser en tekst som tas opp og spilles inn i det samme rommet hvor det ble spilt inn

LeifMagne Tangen
15:36:35: ah!

LeifMagne Tangen
15:36:36: jess

ErlendHammer
15:36:40: deretter blir den nye innspillingen spilt tilbake i det samme rommet, igjen og igjen

LeifMagne Tangen
15:36:50: da snakker vi om en nødvendighet.

ErlendHammer
15:36:51: gradvis forsvinner språket og blir til en akustisk grøt

LeifMagne Tangen
15:36:56: ja, akkurat.

ErlendHammer
15:36:58: veldig fint

ErlendHammer
15:37:09: ligger 15 minutters klipp ut på den ubu-linken tror jeg

LeifMagne Tangen
15:37:16: nå tviler jeg sterkt på at dette ville ha vært noe som Yunchul Kim ville halikt.

ErlendHammer
15:37:17: finnes og en 45 minutters cd

ErlendHammer
15:37:36: nei, det blir noe helt annet

LeifMagne Tangen
15:37:44: men jeg forstår ikke helt meningen med verket. jeg forstår interessen for teknikken, men ikke hvorfor det er med

ErlendHammer
15:38:01: en av setningene i luciers tekst er for øvrig at han gjør dette “not as a demonstration of a physical fact”

LeifMagne Tangen
15:38:33: Det samme gjelder Crime Scene av Mogen Jacobsen
to datamaskiner på to pidestaler som er gjerdet inn av gul tape som sier … crime scene

LeifMagne Tangen
15:38:44: [15:37:59]
ErlendHammer says: en av setningene i luciers tekst er for øvrig at han gjør dette “not as a demonstration of a physical fact” veldig bar

LeifMagne Tangen
15:38:45: bra

LeifMagne Tangen
15:39:02: de to datamaskinene deler filer. det er ulovlig.

ErlendHammer
15:39:12: strong stuff!

LeifMagne Tangen
15:39:18: men jeg spør meg selv ER DET DET?

LeifMagne Tangen
15:39:32: er all fildeling ulovlig?

ErlendHammer
15:39:52: ser at det står at de deler likeavirgin.mp3

ErlendHammer
15:39:59: men deler de mellom de to maskinene?

LeifMagne Tangen
15:40:01: om begge maskinene tilhører kunstneren, eller tilhører electrohype, er det da ulovlig

LeifMagne Tangen
15:40:09: de sender til hverandre

ErlendHammer
15:40:11: nei, da er det ikke ulovlig

ErlendHammer
15:40:24: det er som når jeg flytter filer mellom to av mine egne maskiner

LeifMagne Tangen
15:40:37: maskin a går inn på maskin b og søker etter filer som den laster inn på sin egen hardisk, så gjør maskin b akkurat det samme

LeifMagne Tangen
15:40:40: ja.

LeifMagne Tangen
15:40:50: det er lov å lage back up er det ikke?

ErlendHammer
15:40:51: det er ganske svakt faktisk, spesielt med tanke på hvilket sentrum sverige er for militant fildeling

LeifMagne Tangen
15:40:58: lol

LeifMagne Tangen
15:40:59: ja

ErlendHammer
15:41:00: jepp

LeifMagne Tangen
15:41:31: http://www.artnode.org/art/jacobsen/art/crimescene/index.html

ErlendHammer
15:42:06: tilysynelatende ulovlig å vise verket i danmark?

ErlendHammer
15:42:13: http://www.artnode.org/art/jacobsen/art/crimescene/cs_jura.htm

ErlendHammer
15:42:34: da har danmark drøyt reglement ass

LeifMagne Tangen
15:42:48: ja, og da har verket en mening.

LeifMagne Tangen
15:43:26: Da er det en enkel og banal måte å diskutere noe.

ErlendHammer
15:43:43: jeg husker at det var en stor fildelingsdag på landmark en gang

ErlendHammer
15:44:01: hvor alle kunne komme å koble seg på nettverket og dele

ErlendHammer
15:44:08: swap til you drop

LeifMagne Tangen
15:44:28: ja, det er kanskje mer aktivistisk.

LeifMagne Tangen
15:44:40: men det diskuterer, om det var det man gjorde på landmark, de samme temaene.

ErlendHammer
15:45:12: ja, og det er jo bl.a. sånne problemstillinger som er relevant for denne kunsten

LeifMagne Tangen
15:45:18: når jeg prøvde å finne en måte å gjøre GIF filer på havnet jeg inne på diskusjonene at man bør ikke bruke gif-filer fordi de er evnt. copyrightet!

ErlendHammer
15:45:58: eller som den står i en særstilling til å diskutere

LeifMagne Tangen
15:46:29: ja

ErlendHammer
15:46:36: at gif-formatet er ondt?

ErlendHammer
15:46:55: http://en.wikipedia.org/wiki/GIF

LeifMagne Tangen
15:46:59: jeg vet det ikke særlig lønnsomt å diskutere kuratoriske strategier, men hvorfor ikke invitere til en slik happening istede for?

LeifMagne Tangen
15:47:26: http://www.gnu.org/philosophy/gif.html

ErlendHammer
15:47:48: ja, det som skjedde på landmark var jo en direkte respons på at det norske reglementet sier/ sa at fildeling privat “mellom venner” (tror jeg) var lov

ErlendHammer
15:48:03: jeg tror det var jørgen larsson og morten kvamme som stod bak landmark-eventen

ErlendHammer
15:48:19: og så ble folk invitert inn som deres venner for å dele

ErlendHammer
15:48:32: her ja
http://www.kunsthall.no/kommando/deledagen.htm

LeifMagne Tangen
15:48:36: når var det… ah. takk

LeifMagne Tangen
15:49:19: hva skjer, hvordan vil musikerne tjene penger om alt går over til å dele med venner og ukjente?

ErlendHammer
15:49:47: jeg spår en mesenrollens renessanse

LeifMagne Tangen
15:49:57: vil de forandre og løfte ansvaret over på reklame og markedsføring som så igjen generer en egen økonomi?

LeifMagne Tangen
15:49:58: ah.

ErlendHammer
15:50:32: det er klart at for den store popmusikken så er det et massivt problem, men for mindre artister, som kanskje selger 500 eks uansett, så tror jeg det går helt fint

ErlendHammer
15:50:49: eller kanskje mesenvirksomheten kan tas over i popmusikken og

ErlendHammer
15:51:02: eller så blir det bare folk som Paris som er popstjerner, som kan gå med tap

LeifMagne Tangen
15:51:08: men den vil vel gjerne være en opptrapping av denne rollen likevel, siden man, tilsynelatende, både har større forskjeller mellom rik og fattig, samt at kunst, også samtidskunst har begynt å bli en sterkere del av å bygge seg en identitet.

LeifMagne Tangen
15:51:47: eller click pr. action er den hyppigste måten å reklamere på internet akkurat nå, og man prøver å få en click pr. action

ErlendHammer
15:51:54: ja, og siden kunstmarkedet er så sterkt nå, så kan jeg godt tenke meg at folk tar steget fra samler til mesen

LeifMagne Tangen
15:52:11: og feks. Four apart, selskapet som produserer noen av de mest populære blogsoftwarene

LeifMagne Tangen
15:52:20: har en avtale med flere selskaper feks. amazon

LeifMagne Tangen
15:52:36: så når en blogger linker til en bok eller noe i amazon sitt nettverk

LeifMagne Tangen
15:52:51: ikke som reklame, men som en del av sitt “redaksjonelle” arbeid

LeifMagne Tangen
15:53:09: så får selskapet four apart 7% av salget, hvist det leder til et salg

ErlendHammer
15:53:32: jeg blir litt svimmel av å tenke på dette

ErlendHammer
15:53:43: det er så mye å passe på

LeifMagne Tangen
15:53:48: dette kombinert med større interaksjon mellom det sosiale og det virituelle…

LeifMagne Tangen
15:54:18: se for deg at visjonen om at hvem som helst kan bli den nye popstjernen opp i kautokeino (vel, der er de opptatt av andre ting dog).

LeifMagne Tangen
15:54:49: hvem som helst kan legge ut, og det er avhengig av hvor mange som ser, hører eller bruker det du har laget, og det er da selskaper som betaler for det, ikke brukerne

LeifMagne Tangen
15:55:12: det er mye, mye å passe på.

LeifMagne Tangen
15:55:24: vel.

ErlendHammer
15:55:26: http://www.schirn-kunsthalle.de/index.php?do=exhibitions_detail&id=71&lang=en

ErlendHammer
15:55:34: “in the future no one will be famous”

LeifMagne Tangen
15:55:54: ja, jeg vurderer å se utstillingen, dra til frankfurt får å se den

ErlendHammer
15:56:07: liker idéen godt

LeifMagne Tangen
15:56:20: morsom idee, det er det.

ErlendHammer
15:56:57: og det er en flott setning

LeifMagne Tangen
15:57:08: dette kunne likegjerne ha vært gjort av en elektronisk biennale som en stor kunsthall

ErlendHammer
15:57:56: ja, men da hadde man på en måte knyttet seg opp mot den gamle motforestillingen mot alt elktronisk og digitalt

ErlendHammer
15:58:03: om at det er uten sjel og personlighet

ErlendHammer
15:58:10: “faceless techno bollocks” som rockerne sier

LeifMagne Tangen
15:58:42: det ville nok ha hatt en annen kontekst.

LeifMagne Tangen
15:58:44: ja

LeifMagne Tangen
15:59:10: men for å snu det andre veien om jeg ser utstillingen, og det er kunstnere som jeg kjenner arbeidene til, og tror jeg mener at jeg gjenkjenner noens arbeid.

ErlendHammer
15:59:12: det som overrasket meg når jeg leste om electrohype 2006 her om dagen var hvor få kunstnere som var med

ErlendHammer
15:59:22: ja, fortsett…

LeifMagne Tangen
15:59:31: da er de ikke anonym lengre.

ErlendHammer
15:59:40: nei, og det vil jeg jo tro at godt kan skje

LeifMagne Tangen
15:59:42: anonymitet fordrer at man forlater historiefortellingen

LeifMagne Tangen
15:59:50: det kan vi mennesker ikke tillate.

LeifMagne Tangen
16:00:15: vi er avhengige av å fortelle både historier og vi er nesten like opptatt av å fortelle én historie

LeifMagne Tangen
16:00:31: “history will be kind to me, because I intent to write it” som churchill sa

LeifMagne Tangen
16:00:57: men det er veldig på siden av hva som skjer i lund akkurat nå.

LeifMagne Tangen
16:01:01: det er jo to ustillinger.

ErlendHammer
16:01:08: ja, det er det

LeifMagne Tangen
16:01:09: jeg ahr bare sett den ene

LeifMagne Tangen
16:01:12: den andre åpnet etter at jeg dro

ErlendHammer
16:01:18: jeg får sett begge

LeifMagne Tangen
16:01:18: tanken min er at du ser den andre.

LeifMagne Tangen
16:01:22: NEI!

LeifMagne Tangen
16:01:22: =D

ErlendHammer
16:01:27: jepp, men jeg må se den første og

LeifMagne Tangen
16:01:31: neinei

LeifMagne Tangen
16:01:39: da er jo alt meningsløst =D

ErlendHammer
16:01:40: ja men, ja men, den du så virker mye mer interessant

ErlendHammer
16:01:56: den andre er “dokumentasjon av elektronisk kunst i offentlig rom”

ErlendHammer
16:02:01: jeg hater jo kunst i offentlig rom

ErlendHammer
16:02:12: jeg vil se super mario-skyene

LeifMagne Tangen
16:02:16: cory.

LeifMagne Tangen
16:02:44: det er jo ikke så mye mer å se

LeifMagne Tangen
16:02:49: det er bare skyene.

LeifMagne Tangen
16:02:53: men de er veldig vakre da

LeifMagne Tangen
16:03:14: nydelige små digitale skyer som flyter fra høyre mot venstre (som spillet beveger seg)

LeifMagne Tangen
16:03:25: mot en fin mettet blå himmelø

ErlendHammer
16:03:36: jeg syns arbeidene til både ergenzinger og kirschner ser veldig fine ut

LeifMagne Tangen
16:03:48: så til høyre for den store projiseringe står en tv-skjerm med akkura tdet samme bildet

LeifMagne Tangen
16:03:56: og fremfor den et lite, gammelt nintendospill

LeifMagne Tangen
16:04:08: desverre hadde de ikke tapet over navnet på spillet

ErlendHammer
16:04:20: kanskje de har gjort det nå

LeifMagne Tangen
16:04:55: ja, det ser så mye bedre ut. Hvit tape der det står navnet på verket der navnet på spillet var og så en små hvit tapebit med navnet på kunstneren også

LeifMagne Tangen
16:05:01: stille og rolig

LeifMagne Tangen
16:05:09: meditativt.

ErlendHammer
16:05:13: lyd?

LeifMagne Tangen
16:05:15: noper

LeifMagne Tangen
16:05:17: nope

ErlendHammer
16:05:19: fett

LeifMagne Tangen
16:05:20: ingen lyd

ErlendHammer
16:05:35: ikke noe som siver inn fra nærliggende rom heller?

LeifMagne Tangen
16:05:44: og det er jo en veldig (for meg i allefall) komplisert ting å gjøre, å bryte opp koder slik

LeifMagne Tangen
16:05:51: nei, det er helt isolert.

ErlendHammer
16:06:19: tenkte på det her om dagen, det er utrolig sjelden at man opplever virkelig stillhet i et galleri nå for tiden

LeifMagne Tangen
16:06:56: ja, det blir mer og mer støy

ErlendHammer
16:07:12: jepp

ErlendHammer
16:07:30: men du, begynner dette å nærme seg nok av hva vi kan forvente at folk skal gidde å lese?

ErlendHammer
16:07:39: for vi skal vel ikke redigere?

LeifMagne Tangen
16:07:54: jeg vil komme igjennom bienanlen, eller?

LeifMagne Tangen
16:07:59: det må redigeres litt, litt.

ErlendHammer
16:08:04: hehe, ok da

LeifMagne Tangen
16:08:15: har du tid til litt til

LeifMagne Tangen
16:08:15: ?

ErlendHammer
16:08:39: ja da

ErlendHammer
16:08:56: jeg tenkte bare i forhold til evt redigering ikke/ redigering

LeifMagne Tangen
16:08:58: det var lite støy der

LeifMagne Tangen
16:09:12: folk gidder ikke å lese likevel

ErlendHammer
16:09:28: så defensivt kan vi jo ikke tenke

ErlendHammer
16:09:48: men ja, jeg får inntrykk av stillhet gjennom bildene også, verkene ser liksom veldig rolige ut

LeifMagne Tangen
16:09:56: de er det.

LeifMagne Tangen
16:10:07: eller, ikke nødvendigvis rolige, men uten lyd

LeifMagne Tangen
16:10:53: stillferdighet er relative begreper. jeg synes feks. at Gebhard Sengmüller med hans Very Slow Scan television har mye støy i seg

LeifMagne Tangen
16:11:09: www.vsstv.com

ErlendHammer
16:11:11: ser likevel ut som en ganske god spredning i visuelle

LeifMagne Tangen
16:11:19: det er kortbølgeradioamatører som sender ut bilder.

LeifMagne Tangen
16:11:25: disse er i realiteten tv-bilder.

LeifMagne Tangen
16:11:32: ja

LeifMagne Tangen
16:11:34: det er det

ErlendHammer
16:12:26: litt vanskelig å få inntrykk av sengmüller fra bildene…

ErlendHammer
16:12:33: ah, men kanskje fra dine bilder

LeifMagne Tangen
16:13:03: 1. en lyd/bilde installasjon

2. Organisk installasjon

3. rester av søppelbøtter og kar som prøver å finne sin organiske form igjen

4. lysinstallasjon, tenging med lys, forandring av rommet

5. tv gjennom kortbølgenettet

6. fildeling

7. treskulpturer tatt ut av interaktive spill som sims

8. supermarioskyer

LeifMagne Tangen
16:13:23: tok desverre lite bilder

LeifMagne Tangen
16:13:35: Vsstv er en mottaker.

LeifMagne Tangen
16:13:39: på en bestemt frekvens

LeifMagne Tangen
16:14:27: amatører sender ut bilder, tv bilder, på fullstendig random. maskinen velger ut et bilde. den omtolker signalet tilbake til et bilde og printer det ut

LeifMagne Tangen
16:14:32: på bobleplast

ErlendHammer
16:15:15: er det fint?

LeifMagne Tangen
16:15:21: så printeren er en installasjon der bobleplasten er der papiert tradisjonelt er. istede for vanlige patroner er det tro nåler (rbg)

LeifMagne Tangen
16:15:32: den printer et bilde i døgnet

ErlendHammer
16:15:51: hva skjer med bildene?

LeifMagne Tangen
16:15:59: de henges opp

LeifMagne Tangen
16:16:21: fra www.vsstv.com sin webside, en video på google

LeifMagne Tangen
16:16:23: http://video.google.com/videoplay?docid=-714787342330538966&q=vsstv

LeifMagne Tangen
16:16:30: dotter.

LeifMagne Tangen
16:16:39: han jobber boktavlig med dotter

LeifMagne Tangen
16:16:59: som en pixler, eller i, i fotografi, korn

LeifMagne Tangen
16:17:11: eller i LCD skjermer, dotter igjen

ErlendHammer
16:17:13: jepp, nå skjønner jeg mer av bildene på siden deres også

ErlendHammer
16:17:37: det var gjennomgående på ars i år også, folk i disse miljøene er veldig opptatt av å problematisere pixelen for tiden

LeifMagne Tangen
16:17:58: ja, og tilbake til det analoge i tilfellet electrohype

LeifMagne Tangen
16:18:17: begge disse (ref
hello world) er analoge/digitale

ErlendHammer
16:18:18: jepp, men sånn var det på ars også

ErlendHammer
16:18:18: masse

LeifMagne Tangen
16:19:12: men jeg ser ingen innfallsvinkler for meg å diskutere noe i forhold til vsstv

LeifMagne Tangen
16:19:23: det er hva det er for meg, det lager morsomme bilder

ErlendHammer
16:19:25: skrev vel litt om det
http://www.kunstkritikk.no/article/8141

ErlendHammer
16:19:42: ja, men det blir jo ofte sånn

ErlendHammer
16:19:50: man leker seg med produksjonsmidlene

LeifMagne Tangen
16:20:15: jeg savner funksjonen med statscounter på kk sine sider

ErlendHammer
16:20:15: det er vanskelig å diskutere slik fra et perspektiv preget av billedkunstfeltets diskurshunger

LeifMagne Tangen
16:20:29: ja

ErlendHammer
16:20:37: ja, den er vekk den, det hadde jeg ikke lagt merke til

LeifMagne Tangen
16:20:48: [16:20:14]
ErlendHammer says: det er vanskelig å diskutere slik fra et perspektiv preget av billedkunstfeltets diskurshunger

LeifMagne Tangen
16:20:50: hvordan

ErlendHammer
16:21:06: hvordan hva?

LeifMagne Tangen
16:21:08: du mener at billedkunsten ikke er opptatt av produksjonsmidlene?

ErlendHammer
16:21:37: for tiden kanskje ja, i hvert fall ikke i like stor grad som innenfor “mediekunsten”

LeifMagne Tangen
16:21:57: fra din ars tekst: Temaet for årets festival var «Simplicity – The Art of Complexity»- en tittel som kun kommer til sin fulle rett når den uttales på litt haltende tysk-engelsk

LeifMagne Tangen
16:22:13: failure?

ErlendHammer
16:22:13: mitt kanskje beste poeng i noen tekst jeg har skrevet!

ErlendHammer
16:22:50: hva failure?

LeifMagne Tangen
16:22:53: serendipity

LeifMagne Tangen
16:22:58: art by failure

LeifMagne Tangen
16:23:08: kompleksitet ved tilfeldighet

LeifMagne Tangen
16:23:10: hell i uhell?

LeifMagne Tangen
16:23:30: tror jeg fikk avesjon mot elektronisk kunst i lund

ErlendHammer
16:23:31: “luck is being prepared”

ErlendHammer
16:23:52: brian eno

LeifMagne Tangen
16:23:54: ah.

LeifMagne Tangen
16:23:56: seff.

ErlendHammer
16:24:39: men ja, failure- det blir jo litt sånn 90-tallsgreie, med glitch-fetisjiseringen etc

LeifMagne Tangen
16:24:55: ja

LeifMagne Tangen
16:24:56: sant.

ErlendHammer
16:24:59: innen mediekunsten i hvert fall

ErlendHammer
16:25:28: kanskje den kan bli større i ikkemediekunsten, dersom det er et uttrykk man i det hele tatt kan tillate seg å bruke

ErlendHammer
16:25:32: glitch-painting

LeifMagne Tangen
16:25:44: dette har bare dukket opp i samtidskunsten etter M6 sitt forfall, selv foredraget som florian waldvogel skulle holde på temaet i lüneburg ble avlyst…

ErlendHammer
16:26:12: talende

LeifMagne Tangen
16:26:14: og han var jo en av curatorene til M6

LeifMagne Tangen
16:26:25: tidlgere snakket alle om “krisen”

LeifMagne Tangen
16:26:36: nå snakker flere og flere om failure

ErlendHammer
16:26:52: hva heter det prosjektet i oslo igjen, hvor kunstnere samles og forteller om prosjekter som gikk til hælvete?

ErlendHammer
16:26:58: per platou…

LeifMagne Tangen
16:27:00: (komisk nok var det et lite off-space i berlin som hadde en utstilling som het “the failure” før M6 fadesen)

LeifMagne Tangen
16:27:11: det har jeg ikke hørt om

ErlendHammer
16:27:16: skal prøve å finne

LeifMagne Tangen
16:27:18: gjør det.

LeifMagne Tangen
16:27:31: jeg tror ikke at electrohype er en fadese. det er bare litt… dårlig

ErlendHammer
16:27:45: google
“per platou” + failure. hehe

ErlendHammer
16:27:53: “reality check” heter det

LeifMagne Tangen
16:28:08: http://www.google.de/search?client=opera&rls=de&q=%22per+platou%22+%2B+failur%22&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&lr=lang_de

LeifMagne Tangen
16:28:19: http://www.google.de/search?num=20&hl=en&client=opera&rls=de&hs=sGQ&lr=lang_de&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=%22per+platou%22+%2B+failure%22&spell=1

ErlendHammer
16:28:36: http://anart.no/2004/12/04/reality-check/

LeifMagne Tangen
16:28:59: dette er jo to år siden!

ErlendHammer
16:29:25: du sier at Oslo var først ute med failure = super cutting edge?

ErlendHammer
16:29:42: reality check 3 var i fjor vår

LeifMagne Tangen
16:30:11: hmm. betegnende.

ErlendHammer
16:30:56: hvordan?

LeifMagne Tangen
16:31:22: glem det.

ErlendHammer
16:31:37: eller kanskje heller
hvordan er electrohype 06 dårlig?

LeifMagne Tangen
16:31:53: jeg tenker på noe helt annet, nemlig han som gjorde det teaterstykket på black box som ble en fadese for et eller to årsiden. marius von der fheer eller noe slikt

ErlendHammer
16:32:19: hva var det igjen?

LeifMagne Tangen
16:32:31: http://www.kunstkritikk.no/article/7033

LeifMagne Tangen
16:32:46: et fullstendig misslykket teaterforsøk

LeifMagne Tangen
16:33:26: information and entropy, tap av informasjon

LeifMagne Tangen
16:33:33: eller sosialt forfall

ErlendHammer
16:33:54: hmm, aldri sett denne teksten før, virker jo interessant

LeifMagne Tangen
16:33:58: http://www.thefreedictionary.com/Entropy

LeifMagne Tangen
16:33:59: veldig.

LeifMagne Tangen
16:35:13: godeste von der Fehr var også med på en gruppeustilling på oslo kunstforening i 2003 sammen med Andreas Heuch, Torgeir Husevåg og Jan Christensen ”….its alive”

LeifMagne Tangen
16:35:18: der ble han heller aldri ferdig.

ErlendHammer
16:35:45: 2. A measure of the disorder or randomness in a closed system.

3. A measure of the loss of information in a transmitted message.

4. The tendency for all matter and energy in the universe to evolve toward a state of inert uniformity.

5. Inevitable and steady deterioration of a system or society.

ErlendHammer
16:36:02: Entropy er og tittelen på en Buffy-episode jeg liker godt

LeifMagne Tangen
16:36:10: entropy er jo et begrep jeg glemte å ta inn ove meg når jeg så “hello world”

LeifMagne Tangen
16:36:34: det er jo helt klart noe som må pålegges det litterære prosjektet til matias faldbakken, eller?

ErlendHammer
16:36:50: ja, det tror jeg du har rett i

ErlendHammer
16:37:14: spørsmålet er om noen som gir seg i kast med entropy-begrepet egentlig klarer å hente noe ut av det

LeifMagne Tangen
16:37:23: hvordan?

ErlendHammer
16:37:52: eller om det er en slags tematisk bermudatriangel hvor man går seg vill

ErlendHammer
16:38:31: virker litt sånn på meg, at det alltid ender opp som veldig ufullendt/ problematisk formulert, ref. faldbakken

LeifMagne Tangen
16:38:44: ja.

LeifMagne Tangen
16:39:02: men jeg synes faldbakken er veldig klar i sitt prosjekt som forfatter, eller?

LeifMagne Tangen
16:39:30: hvordan er han problematisk formulert, ufullendt i de to romanene sine?

LeifMagne Tangen
16:39:33: glem det

ErlendHammer
16:39:44: vi kan ta det opp igjen senere

ErlendHammer
16:39:48: en gang

LeifMagne Tangen
16:40:08: apporpo entropy, Jean-Pierre Gauthiers

Effondrements var fin

LeifMagne Tangen
16:40:29: oppskårne bøtter som prøver å finne tilbake til sin egen form, de greier det ikke.

ErlendHammer
16:40:39: ja, fortell om den. har du sett ham før? han var jo på den ballongmagasinkuraterte utstillingen i moss

LeifMagne Tangen
16:41:00: to bøtter som prøver å havne opp i hverandre. de greide det en gang iløpet av den timen jeg greide å stå å se på det.

ErlendHammer
16:41:03: http://www.kunstkritikk.no/article/7053

ErlendHammer
16:41:38: jeg har lurt en del på hvordan han ville ta seg ut i en streitere gallerisetting

LeifMagne Tangen
16:42:01: veldig fin

LeifMagne Tangen
16:42:20: tror jeg laget en animasjon på det. like etter de første meningsløse bildene, er det en gif-animasjon

LeifMagne Tangen
16:42:54: alt var fullstendig random.

LeifMagne Tangen
16:43:14: helt egengenererte begevelse, avhengig av forsinkelser i systemet

LeifMagne Tangen
16:43:18: ingenting programert.

ErlendHammer
16:43:28: ser på den nå

ErlendHammer
16:44:14: minner den litt om kalle grude på tegnerforbundet?

LeifMagne Tangen
16:44:15: skjønner ikke mye av det hvite (isopor) ser bare en ren dekorativ funksjon i dem, og det har jeg stort sett problemer med

LeifMagne Tangen
16:44:19: ?

ErlendHammer
16:44:28: en utstilling jeg slaktet i billedkunst

ErlendHammer
16:44:55: en teknisk konstruksjon som drev og veltet rundt på bakrommet mens den feilet i å utføre målet sitt eller noe sånt

ErlendHammer
16:45:02: kanskje ikke noen spes god sammenligning

LeifMagne Tangen
16:45:05: ok.

LeifMagne Tangen
16:45:18: vet ikke. så aldri kalle grudeutstillingen.

LeifMagne Tangen
16:45:24: kan heller ikke huske at jeg leste tekten

ErlendHammer
16:45:50: husker teksten som en av mine bedre, holdt ikke noe tilbake

LeifMagne Tangen
16:46:08: er du redd for å holde tilbake?

ErlendHammer
16:46:08: grude svarte i neste nr, under fantastiske overskriften “hammer slår i blinde”

ErlendHammer
16:46:12: nei

ErlendHammer
16:46:23: hva betyr egentlig Effondrements?

LeifMagne Tangen
16:46:31: ingen anelse

LeifMagne Tangen
16:46:42: tank tenke meg til at det betyr noe slikt som å prøve

LeifMagne Tangen
16:46:47: eller innsats eller noe slikt

LeifMagne Tangen
16:46:59: de er iherdig, men kjedelig, de bøttene, men morsomme

LeifMagne Tangen
16:47:10: alla barna digget den, det var en del unger der

ErlendHammer
16:47:31: mulig det kan bety kollaps?

ErlendHammer
16:47:44: var vanskelig å finne noe skikkelig oversettelsesverktøy plutselig

LeifMagne Tangen
16:48:26: kollaps

LeifMagne Tangen
16:48:30: http://www.online-translator.com/text.asp#tr_form

ErlendHammer
16:48:40: good!

ErlendHammer
16:49:08: men du var på åpningen og så på utstillingen igjen dagen etter eller?

ErlendHammer
16:49:12: var det bra med folk?

LeifMagne Tangen
16:49:31: det var ganske fullt, ja

LeifMagne Tangen
16:50:12: tror ikke å greie fornuftig, noe om denne biennalen.

LeifMagne Tangen
16:50:17: det var noen ok verk

LeifMagne Tangen
16:50:39: det skulpturene og skyene som var mest estestiske, og jeg synes skulturene er da mest interessante

ErlendHammer
16:51:03: hvorfor og hvordan?

LeifMagne Tangen
16:51:05: selv om skyene er veldig sublime

LeifMagne Tangen
16:51:44: jeg tror jeg liker måten å føkke opp representasjonen av et spill på, når en lager skulturer ut av dem. de er både flate og tre-dimensjonale

LeifMagne Tangen
16:52:11: mens skyene er bare meditative med en veldig programeringsjobb bak

ErlendHammer
16:53:17: det er skulpturene til mattias nordeus du snakker om ?

LeifMagne Tangen
16:53:19: ja

LeifMagne Tangen
16:53:21: lol

LeifMagne Tangen
16:53:26: glemte å nevne det

ErlendHammer
16:53:32: hehe, er de fra et spill?

ErlendHammer
16:53:53: kunsthistorikeren i meg spotter bare en pietá

LeifMagne Tangen
16:53:57: jeg håper det, det er det jeg innbiller meg når jeg ser dem, fra the sims eller noe slik

LeifMagne Tangen
16:53:59: ah.

LeifMagne Tangen
16:54:03: har du bilder

ErlendHammer
16:54:11: bare her
http://www.electrohype.org/2006/artist/index.html

ErlendHammer
16:54:11: to stk

ErlendHammer
16:54:20: det til venstre er jo en pietá

LeifMagne Tangen
16:54:51: sant. veldig sant

LeifMagne Tangen
16:55:40: fra electrohype

LeifMagne Tangen
16:56:20: plykroma skulpturer. I dagens samhälle är tv og dataspillens virituelle muligheter og virkeligheter en naturlig del av livet for mange

LeifMagne Tangen
16:56:42: nei, står ingenting om at det er fra dataspill

ErlendHammer
16:57:09: http://www.lokaltidningen.se/nyheter/?p=lund&artikel=2006_11_12elektroniskt_till_konsthallen

LeifMagne Tangen
16:57:11: han bare jobber med estetikken, sånn at det er ikke fra dataspill

ErlendHammer
16:57:54: men det ser kanskje ut som noe a la sims? jeg har kun spilt ett eneste dataspill i mitt liv (bortsett fra tetris) og det var championship manager

LeifMagne Tangen
16:58:09: du har godt glipp av en hel verden

ErlendHammer
16:58:33: kanskje, men cm og tetris har gitt mye glede og frustrasjon

ErlendHammer
16:58:41: spes cm

LeifMagne Tangen
16:58:47: jeg tror jeg har missforstått.

ErlendHammer
16:59:01: skulpturene?

LeifMagne Tangen
16:59:09: tror ikke nødvendigvis det er fra sims, men heller fra 3D grafikkes barndom da alt så litt firkanta ut

LeifMagne Tangen
16:59:17: hvorfor gjør vi dette?

ErlendHammer
16:59:24: skjønner

ErlendHammer
16:59:26: denne samtalen?

ErlendHammer
16:59:32: edgy kunstkritikk?

LeifMagne Tangen
16:59:46: ja?

LeifMagne Tangen
16:59:57: er dette kunstkritikk synes du?

ErlendHammer
17:00:05: kanskje

LeifMagne Tangen
17:00:11: sikker?

ErlendHammer
17:00:21: man kan aldri være sikker

ErlendHammer
17:00:27: har du misten trua?

ErlendHammer
17:00:29: mistet

ErlendHammer
17:00:44: jeg tror cluet er å ikke redigere

LeifMagne Tangen
17:01:02: dette skal ikke korrigeres mye, men du mener å ikke redigere det i det hele tatt?

ErlendHammer
17:01:20: kanskje, hva tenker du må redigeres?

ErlendHammer
17:01:26: typos? hele utsagn?

LeifMagne Tangen
17:01:28: det føles ut som en hjemmelaget kunstkritikk som er prosessorientert.

ErlendHammer
17:01:41: veldig prosessorientert

ErlendHammer
17:01:51: det er ganske interessant hva word-counten er feks

ErlendHammer
17:02:10: minner i så fall nesten litt om kenneth goldsmiths Soliloquy

ErlendHammer
17:02:28: transcrip av alt kunstneren sier på en uke

ErlendHammer
17:02:33: ble en 700 siders bok

LeifMagne Tangen
17:02:59: nei, samtalen starter faktisk med at jeg og du møttes for første gang i skype, som en forlengelse av samtalen vi hadde om dette i skogen.

LeifMagne Tangen
17:03:15: og vi ligger på nå ca. 11.000 ord

LeifMagne Tangen
17:03:30: eller 58.000 tegn om du vil

LeifMagne Tangen
17:03:34: men hvorfor electrohype?

ErlendHammer
17:03:39: de siste tre timene?

LeifMagne Tangen
17:03:43: ja

LeifMagne Tangen
17:03:48: eller fra vi møttes

LeifMagne Tangen
17:03:50: her inne

LeifMagne Tangen
17:04:25: men hvorfor valgte vi electrohype?

LeifMagne Tangen
17:04:34: fordi vi ikke kunne reise ned sammen?

LeifMagne Tangen
17:04:48: nå har du mye mer ballast på elektronisk kunst enn det jeg har

ErlendHammer
17:04:49: vet ikke, det var vel fordi det var det vi snakket om i skogen da idéen kom opp

LeifMagne Tangen
17:04:55: sant

LeifMagne Tangen
17:05:13: hvordan kan du være interessert i elektroiske ting og ikke ha spilt spill? det er jo helt dustl.

ErlendHammer
17:05:14: kan godt være at det hadde vært bedre å chattet om noe annet?

LeifMagne Tangen
17:05:19: tror du?

ErlendHammer
17:05:25: egentlig ikke

LeifMagne Tangen
17:05:26: jeg tror ikke det, eller jeg vet ikke

ErlendHammer
17:05:42: evt hvis du hadde vært på noe hvor det var mye sladder i omløp

LeifMagne Tangen
17:05:43: men det jeg vet er; samtalen som jeg og du har når du kommer tilbake fra lund bør være anderlese.

LeifMagne Tangen
17:06:00: klart, sladder. det er alltid noe som alle vil lese.

LeifMagne Tangen
17:06:07: sladder er det mest leste i hele norge

LeifMagne Tangen
17:06:12: sladder selger.

ErlendHammer
17:06:17: hehe, ja, men det blir den vel av seg selv, annerledes altså

LeifMagne Tangen
17:06:28: alle ser tu til å ha likt min b-open tekst pga. den høye sosiale faktoren i den

ErlendHammer
17:06:37: ikke trond lossius
http://www.bek.no/Members/lossius/lostblog/807

ErlendHammer
17:07:04: jeg har litt sånn “rosenkrantz and guildenstern are dead” følelse nå

LeifMagne Tangen
17:07:13: ingen redigering altså?

ErlendHammer
17:07:40: evt bare bestemme hvor tekstn begynner og hvor den slutter?

ErlendHammer
17:07:48: den er slutt nå føler jeg ihvertfall

LeifMagne Tangen
17:07:51: lol

LeifMagne Tangen
17:07:59: ja ferdig

  1. Innlegg fra Ketil Nergaard

    For de som leser oss på underskog: Beklager, formateringen av denne teksten gjorde at den opptok hele forsiden på underskog i formiddag. Vi beklager, det er nå rettet.

Skriv innlegg
Navn (kun innlegg under fullt navn tillates)*:

E-post (vises ikke)*:

Kommentar*:

Send

Leserinnleggene er en viktig del av Kunstkritikk. Vi er derfor svært glad for at du bidrar til vårt leserforum. Vi ber alle følge vanlige regler for høflighet. Husk at du står ansvarlig for dine egne innlegg. Vi godtar derfor kun innlegg under fullt navn.

Redaksjonen leser ikke innlegg før publisering, men følger debatten fortløpende. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som er usaklige, inneholder personangrep eller som vi av andre grunner finner upassende. Dette skjer uten forhåndsvarsel, og fullstendig etter skjønnsbaserte vurderinger gjort i redaksjonen. I leserinnlegg godtas kun tekst, ingen bilder, video, html-kode el. Lykke til med debatten!