Nyhet 12.02.15

Tre maleriutstillinger nominert til pris

Vanessa Baird, To Everything There Is a Season, i overlyssalen på Kunstnernes Hus. Foto: Christina Leithe Hansen.

Vanessa Baird, To Everything There Is a Season, i overlyssalen på Kunstnernes Hus. Foto: Christina Leithe Hansen.

Kunstseksjonen i Norsk kritikerlag deler denne våren ut Kunstkritikerprisen for syvende gang. Kritikerlaget melder i dag at de tre nominerte til årets pris, som etter statuttene tildeles «det kunstprosjektet som oppfattes som det mest betydningsfulle i året som gikk», er utstillingene To Everything There is a Season av Vanessa Baird i Kunstnernes Hus, Peder Balke. Visjon og revolusjon i Nordnorsk Kunstmuseum og Alene med naturen. Dahls og Friedrichs landskaper 1810-40 i Nasjonalgalleriet.

Kritikerlaget skriver i en pressemelding at det var et meget godt grep av Kunstnernes Hus å stille ut Vanessa Bairds store maleri To Everything There is a Season, verket som på bakgrunn av enkelte departementansattes assosiasjoner til 22. juli-terroren ble avvist som del av utsmykkingen av det nye Helse- og omsorgsdepartementet, og som nå i ettertid er midlertidig plassert i Norsk kulturråds lokaler. «Prosessen knyttet til avvisningen av Vanessa Bairds arbeid var utgangspunktet for flere offentlige debatter om kunst og kunstnerisk ytringsfrihet, og utstillingen av Everything There is a Season bidro dermed til å reise noen viktige spørsmål omkring kunst i offentlig rom. Ikke minst fikk flere mennesker mulighet til å se dette mye omdiskuterte verket, og dermed gjøre seg opp en egen mening. Utstillingen vakte stor begeistring og opplevdes som viktig, både i lys av Vanessa Bairds posisjon som en av Norges viktigste billedkunstnere, og som en prinsipiell utstilling i en større, viktig diskusjon om kunstnerisk ytringsfrihet og offentlig rom,» heter det i begrunnelsen for nominasjonen.

Peder Balke, Trolltindene, 1840. Foto: Nordnorsk Kunstmuseum.

Peder Balke, Trolltindene, 1840. Foto: Nordnorsk Kunstmuseum.

Om Nordnorsk Kunstmuseums utstilling Visjon og revolusjon med arbeider av maleren Peder Balke (1804-1887) skriver Kritikerlaget at det «er en av de største faglige suksessene et norsk kunstmuseum har hatt internasjonalt, når vi holder Edvard Munch utenfor». De viser både til besøkstall og kritisk mottakelse: «Utstillingen med hele 63 verk hadde 11 768 besøkende i Tromsø sommeren 2014, og i hele 2014 har den fått om lag 90 presseoppslag. Den er fremhevet i alle kunstkritiske tilbakeblikk på kunståret 2014, og bare i norsk sammenheng representerer den en sterk prestasjon på kunstfeltet.» Kritikerlaget krediterer tidligere førstekonservator ved Maleri- og skulpturavdelingen ved Nasjonalgalleriet Marit Lange for den tyngste fagartikkelen i utstillingskatalogen, og trekker også frem at utstillingen nå vises i National Gallery i London, der Balkes rolle som en av modernismens forløpere fremheves. «Nordnorsk Kunstmuseum får dermed vist Balke i en kunsthistorisk sammenheng vi ikke er vant til. Peder Balke er den tredje nordiske kunstner som har fått en separatutstilling i National Gallery, etter Edvard Munch i 1992 og Christian Købke i 2010. Det regnes med rundt 150 000 besøkende i London.»

Caspar David Friedrich, Ruiner i Riesengebirge, ca 1834. Foto: Pommersches Landesmuseum, Greifswald.

Caspar David Friedrich, Ruiner i Riesengebirge, ca 1834. Foto: Pommersches Landesmuseum, Greifswald.

I begrunnelsen for nominasjonen av Nasjonalgalleriets utstilling Alene med naturen. Dahls og Friedrichs landskaper 1810-40, som viser tegninger og malerier av Johan Christian Dahl og Caspar David Friedrich, skriver Kritikerlaget følgende: «Utstillingen var solid fundamentert i historien, og gjennom sin forskning og et imponerende bredt utvalg verk, evnet den å peke på en interessant relasjon mellom to kunstnere som tidligere kun er antydet i historiebøkene, men som ikke utforsket ordentlig, og i hvert fall ikke tidligere er fremstilt i en utstilling av denne størrelsen. Det mest imponerende var kanskje likevel utstillingsarkitekturen og -designen, der spesialbelysning lirket frem og understreket stemninger i utvalgte verk, og forhøyninger i rommet antydet et felles ståsted mellom betrakter og kunstner, grep som ga opplevelsen av arbeidene det lille ekstra. Et rom viet videodokumentasjon i nærbilder av enkelte verk kunne tilfredsstille den mest nysgjerrige betrakter. Utstillingen kom til gjennom et samarbeid med Staatliche Kunstsammlungen i Dresden, og takket være en rekke innlån som i seg selv sier noe om tyngden i prosjektet.»

Vinneren utpekes etter uravstemning blant medlemmene i Kritikerlagets kunstseksjon. Tidspunkt og sted for prisutdelingen vil bli offentliggjort senere.

Skriv innlegg
Navn (kun innlegg under fullt navn tillates)*:

E-post (vises ikke)*:

Kommentar*:

Send

Leserinnleggene er en viktig del av Kunstkritikk. Vi er derfor svært glad for at du bidrar til vårt leserforum. Vi ber alle følge vanlige regler for høflighet. Husk at du står ansvarlig for dine egne innlegg. Vi godtar derfor kun innlegg under fullt navn.

Redaksjonen leser ikke innlegg før publisering, men følger debatten fortløpende. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som er usaklige, inneholder personangrep eller som vi av andre grunner finner upassende. Dette skjer uten forhåndsvarsel, og fullstendig etter skjønnsbaserte vurderinger gjort i redaksjonen. I leserinnlegg godtas kun tekst, ingen bilder, video, html-kode el. Lykke til med debatten!