Torbjørn Rødland blir festspillkunstner

– Hvem liker ikke at sirkler sluttes, sier Torbjørn Rødland, som neste år vender tilbake til Bergen, byen han studerte i, for å gjøre Festspillutstillingen 2018.

Torbjørn Rødland, Bathroom Capture, 2010.

Bergen Kunsthall føyer i dag nok et navn til listen de begynte på i 1953, over norske samtidskunstnere som har fått tildelt det prestisjefylte oppdraget som festspillkunstner, når de kunngjør at Festspillutstillingen 2018 tilfaller Torbjørn Rødland.

– En stor, stor ære. Jeg er veldig takknemlig for invitasjonen, sier Torbjørn Rødland til Kunstkritikk.

Martin Clark, direktør ved Bergen Kunsthall, sier i en pressemelding at de er veldig glade for å skulle samarbeide med Rødland om en ambisiøs utstilling.

– Gjennom mer enn 15 år har han utviklet et egenartet og stadig mer innflytelsesrikt kunstnerskap – fokusert omkring det fotografiske bildet – som snakker direkte både med den allestedsnærværende, massive spredningen av bilder i vår samtid, og dypere og mer urovekkende drifter, sier Clark.

Torbjørn Rødland, Five Berries, 2014.

Rødland har med sitt fotografi- og filmbaserte kunstnerskap hatt en sterk tilstedeværelse i norsk kunst siden midten av 90-tallet, og har i de senere årene også blitt møtt med stigende anerkjennelse internasjonalt. Han har blant annet hatt separatutstillinger ved Hiroshima City Museum of Contemporary Art, Contemporary Art Museum St Louis og P.S.1 Contemporary Art Center i New York. I fjor var han representert på Manifesta 11 i Zürich, og til høsten er han aktuell med en utstilling ved Serpentine Gallery i London. På en fasade utenfor Whitney Museum of Modern Art i New York ble Rødlands verk Blue Portrait (Nokia N82) nylig presentert som det fjerde i museets serie av offentlige kunstinstallasjoner med «key American artists» – ikke en helt urimelig beskrivelse, ettersom Rødland er delvis basert i Los Angeles.

Steinar Sekkingstad, kurator ved Bergen Kunsthall, trekker imidlertid frem i pressemeldingen at Rødland også har en viss tilknytning til Bergen.

– Rødland har i norsk sammenheng ofte vært knyttet til den såkalte Bergensskolen – en gruppe kunstnere med stor innflytelse på norsk kamerabasert kunst, som alle ble utdannet ved det nyopprettede Institutt for fotografi, ved Statens høgskole for kunsthåndverk og design i Bergen, på 1990-tallet, sier Sekkingstad.

Rødland selv vedgår at det er spesielt å vende tilbake til Bergen som festspillkunstner.

– Ja, det er spesielt. Jeg var innom den kjente skolebygningen i Strømgaten under årets festspill. For siste gang før flytting til nye lokaler viste de bachelor-utstilling. Hvem liker ikke at sirkler sluttes? Jeg jobber i dag i fortsettelsen av sporene jeg begynte å legge som student i Bergen fra 1991 til 1995. En kunstner må være både åpen og sta.

– Har du rukket å tenke noe på hva du skal vise?

– Analogt fotografi. Mest farge, litt svart-hvitt. Nordisk melankoli kombinert med japansk søthet og amerikansk vulgaritet. Figur- og objektbilder. Jeg har ikke gjort alle fotografiene. Kanskje en ny film. Det er nå ti år siden den forrige.

Festspillutstillingen med Torbjørn Rødland åpner i Bergen Kunsthall 24. mai 2018.

Torbjørn Rødland.

Leserinnlegg