Lynda Benglis, Marvin Gaye Chetwynd

Bergen Assembly, Bergen
Nyhet 08.02.16

Todelt teaser

Marvin Gaye Chetwynd, Iron Age Pasta Necklace Workshop, Bergen Assembly 2016, 6. februar 2016. Foto: Thor Brødreskift.

Marvin Gaye Chetwynd, Iron Age Pasta Necklace Workshop, Bergen Assembly 2016, 6. februar 2016. Foto: Thor Brødreskift.

Sammenliknet med Bergen Assembly i 2013, som på tradisjonelt vis var organisert som én stor utstilling, virket åpningen av årets triennale, lørdag 6. februar, mest som en teaser. Kun to verk ble presentert – en installasjon og en performance-workshop, begge i regi av kuratorduoen Praxes. Interesserte som ikke bor i Bergen må belage seg på å reise hyppig dette året for å få med seg resten av programmet til Praxes, som er fordelt utover hele året – og for å følge freethought og Tarek Atouis kuratoriske prosjekter, som også inngår i årets triennale. Spørsmålet en del av de tilreisende stilte seg selv og hverandre over åpningsdrinkene i helgen, var nettopp hvor mye man kommer til å få med seg av det som er ventet fremover. Mange vil nok først og fremst måtte ta sikte på hovedutstillingen i september.

I åpningstalen i Tårnsalen til KODE beskrev den danske kuratorgruppen Praxes, Rhea Dall og Kristine Siegel sitt program som en serie «atelierbesøk». De ønsker å vise at kunstnerisk praksis er mye mer enn ferdige kunstverk. De vil se på uferdig materiale, arkiver, samarbeidsprosjekter, skisser, modeller og så videre. For øvrig la de vekt på at de to kunstnerne de har valgt seg, Lynda Benglis og Marvin Gaye Chetwynd, er svært ulike, og at de to parallelle presentasjonene ikke må oppfattes som noen duo-utstilling.

Lynda Benglis, Primary Structures (Paula’s Props), 1975. Courtesy Cheim & Read, New York. Foto: Thor Brødreskift.

Lynda Benglis, Primary Structures (Paula’s Props), 1975. Courtesy Cheim & Read, New York. Foto: Thor Brødreskift.

Verket av Lynda Benglis som får åpne presentasjonen av kunstnerskapet, Primary Structures (Paula’s Props) fra 1975, er hennes eneste installasjonsverk, og kuratorene begrunnet valget nettopp med at det er usedvanlig for hennes praksis. Teatralsk plassert midt på gulvet i den sirkelformede Tårnsalen virket installasjonen inn på hvordan publikum inntok rommet. Samtlige fremmøtte ble stående i ring langs veggen helt til alle talene var over – først da gikk folk nærmere for å se.

Det var større variasjon i publikumsreaksjonene på Marvin Gaye Chetwynds røkelsesduftende performance-workshop Iron Age Pasta Necklace Workshop, på Landmark senere på kvelden. Mange – alt fra skolebarn til kunstinstitusjonsledere – lot seg rive med og laget ulike kreasjoner av flerfarget pasta som de lot den «guddommelige dommeren», spilt av kunstnerens mor, vurdere om var gode nok eller ikke. Andre hadde en mer tidstypisk distansert måte å interagere på, med iPhonen konstant løftet mellom seg og begivenhetene. En jente stilte seg på turistaktig vis opp foran dommergudinnetronen og flashet et instagramvennlig smil i retning kjærestens mobilkamera. Andre igjen skygget banen og flyktet ut, etter mer eller mindre uvillig å ha fått med seg hva som foregikk.

Vi bringer her bilder fra åpningshelgen. Anmeldelse kommer i den første utgaven av bilaget Morgenbladet Kunstkritikk fredag 12. februar.

Rhea Dall og Kristine Siegel holder åpninsgtale i Tårnsalen, KODE. Foto: Thor Brødreskift.

Rhea Dall og Kristine Siegel holder åpningstale i Tårnsalen, KODE. Foto: Thor Brødreskift.

Lynda Benglis, Primary Structures (Paula’s Props), 1975. Courtesy Cheim & Read, New York. Foto: Thor Brødreskift. I følge Praxes «et humoristisk svar på den kalde, ensfargede minimalismen som hennes mannlige kolleger ble berømte for på 60-tallet».

Lynda Benglis, Primary Structures (Paula’s Props), 1975. Courtesy Cheim & Read, New York. Foto: Thor Brødreskift. I følge Praxes «et humoristisk svar på den kalde, ensfargede minimalismen som hennes mannlige kolleger ble berømte for på 60-tallet».

Marvin Gaye Chetwynd, Iron Age Pasta Necklace Workshop, Bergen Assembly 2016, 6. februar 2016. Foto: Thor Brødreskift.

Det var fullt hus på på Landmark for Marvin Gaye Chetwynds Iron Age Pasta Necklace Workshop, ved åpningen av Bergen Assembly 2016, 6. februar 2016. Foto: Thor Brødreskift.

Marvin Gaye Chetwynd, Iron Age Pasta Necklace Workshop, Bergen Assembly 2016, 6. februar 2016. Foto: Thor Brødreskift.

Marvin Gaye Chetwynds mor i rollen som The Discerning Eye, den gudommelige dommeren. Foto: Thor Brødreskift.

Marvin Gaye Chetwynd, Iron Age Pasta Necklace Workshop, Bergen Assembly 2016, 6. februar 2016. Foto: Thor Brødreskift.

The Discerning Eye, detalj. Foto: Thor Brødreskift.

Marvin Gaye Chetwynd, Iron Age Pasta Necklace Workshop, Bergen Assembly 2016, 6. februar 2016. Foto: Mariann Enge.

Publikum er i gang med å lage smykker av farget pasta. Foto: Mariann Enge.

Marvin Gaye Chetwynd, Iron Age Pasta Necklace Workshop, Bergen Assembly 2016, 6. februar 2016. Foto: Mariann Enge.

Et fargerikt utvalg pastamaterialer. Foto: Mariann Enge.

Marvin Gaye Chetwynd, Iron Age Pasta Necklace Workshop, Bergen Assembly 2016, 6. februar 2016. Foto: Mariann.

Bakgrunnsmusikk til arbeidet. Foto: Mariann Enge.

Marvin Gaye Chetwynd, Iron Age Pasta Necklace Workshop, Bergen Assembly 2016, 6. februar 2016. Foto: Thor Brødreskift.

Klar for vurdering hos dommeren. Foto: Thor Brødreskift.

Marvin Gaye Chetwynd, Iron Age Pasta Necklace Workshop, Bergen Assembly 2016, 6. februar 2016. Foto: Thor Brødreskift.

Et ferdig pastasmykke blir lagt frem for dommeren. Foto: Thor Brødreskift.

Marvin Gaye Chetwynd, Iron Age Pasta Necklace Workshop, Bergen Assembly 2016, 6. februar 2016. Rogaland Kunstsenters direktør Geir Haraldseth passerer dommerens strenge øye. Foto: Thor Brødreskift.

Rogaland Kunstsenters leder Geir Haraldseth passerer dommerens strenge øye med sitt smykke. Foto: Thor Brødreskift.

Marvin Gaye Chetwynd, Iron Age Pasta Necklace Workshop, Bergen Assembly 2016, 6. februar 2016. Kurator Rhea Dall med et armbånd som dommergudinnen likte så godt at hun ikke ville gi det fra seg. Foto: Mariann Enge.

Kurator Rhea Dall presenterte et armbånd som dommergudinnen likte så godt at hun ikke ville gi det fra seg. Foto: Mariann Enge.

Marvin Gaye Chetwynd, Iron Age Pasta Necklace Workshop, Bergen Assembly 2016, 6. februar 2016. Foto: Thor Brødreskift.

Kunstneren Marvin Gaye Chetwynd (til venstre), sammen med en av workshopdeltakerne som bidro med et godkjent arbeid. Foto: Thor Brødreskift.

Marvin Gaye Chetwynd, Iron Age Pasta Necklace Workshop, Bergen Assembly 2016, 6. februar 2016. Foto: Thor Brødreskift.

Workshopdeltaker poserer med resultatet av kveldens innsats. Foto: Thor Brødreskift.

Marvin Gaye Chetwynd, Iron Age Pasta Necklace Workshop, Bergen Assembly 2016, 6. februar 2016. Foto: Thor Brødreskift.

En av de yngre workshopdeltakerne med egenprodusert smykke. Foto: Thor Brødreskift.

Marvin Gaye Chetwynd, Iron Age Pasta Necklace Workshop, Bergen Assembly 2016, 6. februar 2016. Foto: Thor Brødreskift.

Marvin Gaye Chetwynd, Iron Age Pasta Necklace Workshop, Bergen Assembly, 6. februar 2016. Noen av de godkjente pastasmykkene fikk æren av å bli hengt opp på veggen. Foto: Thor Brødreskift.

Skriv innlegg
Navn (kun innlegg under fullt navn tillates)*:

E-post (vises ikke)*:

Kommentar*:

Send

Leserinnleggene er en viktig del av Kunstkritikk. Vi er derfor svært glad for at du bidrar til vårt leserforum. Vi ber alle følge vanlige regler for høflighet. Husk at du står ansvarlig for dine egne innlegg. Vi godtar derfor kun innlegg under fullt navn.

Redaksjonen leser ikke innlegg før publisering, men følger debatten fortløpende. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som er usaklige, inneholder personangrep eller som vi av andre grunner finner upassende. Dette skjer uten forhåndsvarsel, og fullstendig etter skjønnsbaserte vurderinger gjort i redaksjonen. I leserinnlegg godtas kun tekst, ingen bilder, video, html-kode el. Lykke til med debatten!