OCA - Office for Contemporary Art Norway
Nyhet 20.05.14

Pop-opp-OCA

Anne-Karin Furunes, {ITALIC}Installasjon på Grana oljerigg{ENDITALIC}. Foto: Galleri K.

Anne-Karin Furunes, installasjon på Grana oljerigg. Foto: Galleri K.

Da hun tiltrådte stillingen som ny direktør for Office for Contemporary Art (OCA) tidligere i år, sa Katya García-Antón i et intervju her på Kunstkritikk at hun ser det som viktig å gjøre seg kjent med det norske kunstmiljøet, ikke bare i Oslo, men også rundt om i landet, og å være åpen for innspill angående OCAs fremtid. I tråd med denne tankegangen lanseres nå arrangementsserien OCA Pop-Up – en rekke åpne møter i byer utenfor hovedstaden, som Trondheim, Tromsø, Bergen og Stavanger, i samarbeid med lokale kunstinstitusjoner og forskjellige gjestekunstnere.

Her vil OCA presentere sine ulike støtteordninger, i tillegg til å formidle informasjon om hvordan den internasjonale kunstverdenen fungerer. Det første møtet finner sted på Trondheim Kunstmuseum torsdag denne uken. OCA har i den anledning invitert kunstneren Anne-Karin Furunes, som for tiden er ansatt som professor ved Institutt for Billedkunst ved Kunstakademiet i Trondheim, til å dele erfaringer fra sin deltagelse på den internasjonale kunstarenaen. Det vil også være rom for spørsmål og diskusjon etter selve presentasjonen. Kvelden rundes av med et arrangement i samarbeid med nyMusikk Trondheim, og mer uformell sosialisering.

Katya García-Antón. Foto: Bruno Bohn.

Katya García-Antón. Foto: Bruno Bohn.

García-Antón, som selv kommer å være til stede på Pop-Up-møtene, sier til Kunstkritikk at motivasjonen bak arrangementserien er et sterkt ønske om å knytte institusjonen tettere til de ulike kunstmiljøene i Norge. Hun nevner også at de har hatt i bakhodet noe av det som kom frem i Telemarksforsknings rapport om OCA (lansert i september i fjor).

– OCA har et veldig sterkt internasjonalt nettverk, og har profilert seg rundt om i verden med sitt arbeid for å hjelpe kunstnere i Norge med å etablere seg internasjonalt. Vi kan gjøre det beste ut av denne internasjonale prestisjen når vi også er tett på de nasjonale miljøene, som naturligvis er i utvikling og endring over tid. Det er viktig å være i kontakt med disse skiftningene, sier García-Antón til Kunstkritikk. Hun forteller at de nå holder på med å lage en handlingsplan for de neste fire årene, og at hun derfor ser det som et perfekt tidspunkt for å ta kontakt med de ulike miljøene som utgjør kunstscenen i Norge, slik at de kan integrere noen av tilbakemeldingene i OCAs strategi fremover.

– Vi håper at Pop-Up-møtene skal gi ringvirkninger utover byene vi besøker, sier García-Antón. Hun legger til at hun ønsker å gjenta denne typen arrangementer senere, for å gjenoppfriske kontakten og opprettholde OCA som en viktig samtalepartner for kunstmiljøene rundt om i landet.

  1. Innlegg fra Finn Erik

    Alle i Trondheim kjenner produksjonen til Furunes ut og inn! Hva tenkte OCA på??

Skriv innlegg
Navn (kun innlegg under fullt navn tillates)*:

E-post (vises ikke)*:

Kommentar*:

Send

Leserinnleggene er en viktig del av Kunstkritikk. Vi er derfor svært glad for at du bidrar til vårt leserforum. Vi ber alle følge vanlige regler for høflighet. Husk at du står ansvarlig for dine egne innlegg. Vi godtar derfor kun innlegg under fullt navn.

Redaksjonen leser ikke innlegg før publisering, men følger debatten fortløpende. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som er usaklige, inneholder personangrep eller som vi av andre grunner finner upassende. Dette skjer uten forhåndsvarsel, og fullstendig etter skjønnsbaserte vurderinger gjort i redaksjonen. I leserinnlegg godtas kun tekst, ingen bilder, video, html-kode el. Lykke til med debatten!