Tomo Savić-Gecan

Landmark, Bergen
Nyhet 10.11.10

Plattform med film av Tomo Savić-Gecan

I anledning Bergen Kunsthall og Jeu de Paume (Paris) sitt samarbeidsprosjekt, hvor to identiske utstillinger av kunstneren Tomo Savić-Gecan presenteres parallelt i Bergen og Paris, inviterer Plattform Landmark i kveld, onsdag 10. november kl. 20:00, til et foredrag om kunstneren. Foredraget blir også streamet live på kunsthall.no.

Foredraget holdes av Sabina Sabolovic og Ana Devic fra det kroatiske kuratorkollektivet What, How and for Whom (WHW), kjent blant annet som kuratorer for Istanbulbiennalen 2009.

I tillegg vises Tomo Savić-Gecans første filmarbeid Untitled, 2010 som en loop på Landmark i forkant av foredraget fra kl 17:30. Filmen kan også streames i HD-kvalitet på kunsthall.no fra samme tidspunkt.

Fra Tomo Savić-Gecan, Untitled, 2010. Fotograf: Jasenko Rasol.

Til det aktuelle filmprosjektet fikk Tomo Savić-Gecan bygget en kopi av et rom som finnes i det nedlagte samtidskunstmuseet MSU Zagreb. Rommet på 3,83 x 5,83 meter ble forflyttet til en forlatt utendørskino fra 1950-tallet, i sentrum av Zagreb, hvor kunstneren fikk festet romkonstruksjonen inntil baksiden av det gamle kinolerretet som delvis hadde gått i oppløsning, og plasserte kameraet der fremviseren hadde stått. Sett med kameraets blikk er den fullkomne reproduksjonen av den hvite kuben fra museet, bygget med mye flid og omhyggelig installert bak lerretet, bare så vidt synlig, og bare dersom man vet at man bør se etter den. For Savić-Gecan erstatter ikke filmen denne forgjengelige handlingen, som fant sted nesten uten noen øyenvitner tilstede, men er i stedet enda en måte som hans kunstpraksis insisterer på at vi som betraktere kan ha gått glipp av det egentlige kunstverket et kunstverk som alltid er lokalisert et annet sted.

Startpunktet for WHWs kuratorvirksomhet i Zagreb sammenfaller med en rekke av de prosjektene Tomo Savić-Gecan har jobbet med siden slutten av 1990-tallet. I følge invitasjonen fra Landmark vil WHW i sitt foredrag belyse noen sentrale aspekter ved Savić-Gecans arbeidsmetoder, og perspektiver som de selv deler i sitt arbeid – blant annet gjennom en felles bakgrunn fra Kroatia på 90- og 00-tallet, med de spesifikke sosiopolitiske konnotasjonene denne konteksten medbringer. Foredraget tar sikte på å kontekstualisere Savić-Gecans strategier for dematerialisering, fravær og tomhet i relasjon til arven fra kroatisk og jugoslavisk konseptkunst, og kulturinstitusjonens spesielle status i disse prosjektene.

Tomo Savić-Gecans utstilling på Bergen Kunsthall og Jeu de Paume (Paris) er anmeldt her på Kunstkritikk av Henrik Gustafsson.

Skriv innlegg
Navn (kun innlegg under fullt navn tillates)*:

E-post (vises ikke)*:

Kommentar*:

Send

Leserinnleggene er en viktig del av Kunstkritikk. Vi er derfor svært glad for at du bidrar til vårt leserforum. Vi ber alle følge vanlige regler for høflighet. Husk at du står ansvarlig for dine egne innlegg. Vi godtar derfor kun innlegg under fullt navn.

Redaksjonen leser ikke innlegg før publisering, men følger debatten fortløpende. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som er usaklige, inneholder personangrep eller som vi av andre grunner finner upassende. Dette skjer uten forhåndsvarsel, og fullstendig etter skjønnsbaserte vurderinger gjort i redaksjonen. I leserinnlegg godtas kun tekst, ingen bilder, video, html-kode el. Lykke til med debatten!