Nyhet 19.10.16

Nominasjonene til Lorck Schives kunstpris annonsert

Lars Laumann, Season of Migration to the North, 2015, installasjonsbilde. Foto: Kunstnernes Hus. Gjengitt med tillatelse fra Maureen Paley, London og VI, VII, Oslo.

Lars Laumann, Season of Migration to the North, 2015, installasjonsbilde. Foto: Kunstnernes Hus. Gjengitt med tillatelse fra Maureen Paley, London og VI, VII, Oslo.

Vibeke Tandberg, Lars Laumann, Knut Henrik Henriksen og Mattias Härenstam er de fire nominerte til Lorck Schives kunstpris 2017. Nominasjonene ble annonsert lørdag 15. oktober under et arrangement på Kunstnernes Hus i Oslo.

Det er tredje gang kunstprisen, som er et samarbeid mellom Christian Lorck Schive og hustrus legat og Trondheim kunstmuseum, deles ut. Med en prispott på en halv million kroner er kunstprisen den største av sitt slag i Norge, ved siden av den nyopprettede, Statoil-sponsede Edvard Munch Art Award. De nominerte mottar et stipend på 150.000 kroner hver for å produsere et verk til en felles utstilling som skal finne sted på Trondheim kunstmuseum høsten 2017. Vinneren blir kåret i forbindelse med utstillingen.

Mattias Härenstam, Jeg vet at du er der, oversiktsbilde fra utstillingen, 2012. Foto: Kunstnerforbundet / Thomas Tveter.

Mattias Härenstam, Jeg vet at du er der, installasjonsbilde, 2012. Foto: Kunstnerforbundet / Thomas Tveter.

Vibeke Tandberg (1967) ble kjent for sine manipulerte selvportretter på 1990-tallet, men har de siste årene gått i retning av en mer mangfoldig praksis, som i fjorårets utstilling på OSL Contemporary fikk utløp i forskjellige destruktive resirkuleringer av tidlige arbeider. Tandberg er også en etablert skjønnlitterær forfatter, og utga nylig sin tredje roman Joelle, Jouelle på Oktober forlag.

Vibeke Tandberg, Old Man 2015, scan#13 (osl), 2015.

Vibeke Tandberg, Old Man 2015, scan#13 (osl), 2015.

Mattias Härenstams (1971) arbeider bygger ofte på forskjellige uhyggeskapende troper, enten det er besjelede trær eller mystiske naturfenomener som rammer det tilforlatelige skandinaviske forstadslivet. Hans retrospektive utstilling Svakheter, hemmeligheter, løgner ble vist på Vigeland-museet tidligere i år.

Lars Laumanns (1975) videoarbeider ble vist i den større retrospektive utstillingen Kompendium på Kunstnernes Hus for et knapt år siden, og ble av Kunstkritikk beskrevet som en «bestrebelse på å forrykke samfunnets synlighetsbalanse i randeksistensenes favør». Laumann har vært gjenstand for en betydelig internasjonal interesse siden hans mye omtalte video om en kvinnes erotiske forhold til Berlinmuren ble vist på Berlinbiennalen i 2008.

Knut Henrik Henriksens (1970) skulpturer refererer ofte til den modernistiske arkitekturhistorien – som i det kjente verket der han senket taket til Standard (Oslo) for å gi gallerirommet Le Corbusiers idealhøyde på 2,26 meter – eller tar utgangspunkt i arkitektoniske elementer i bestemte bygninger. Berlin-baserte Henriksens siste utstilling i Norge var på Bergen Kunsthall i 2014.

Knut Henrik Henriksen, Echoes Notes to Stones, Bergen Kunsthall. Foto: Thor Brødreskift.

Knut Henrik Henriksen, Echoes Notes to Stones, Bergen Kunsthall. Foto: Thor Brødreskift.

Skriv innlegg
Navn (kun innlegg under fullt navn tillates)*:

E-post (vises ikke)*:

Kommentar*:

Send

Leserinnleggene er en viktig del av Kunstkritikk. Vi er derfor svært glad for at du bidrar til vårt leserforum. Vi ber alle følge vanlige regler for høflighet. Husk at du står ansvarlig for dine egne innlegg. Vi godtar derfor kun innlegg under fullt navn.

Redaksjonen leser ikke innlegg før publisering, men følger debatten fortløpende. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som er usaklige, inneholder personangrep eller som vi av andre grunner finner upassende. Dette skjer uten forhåndsvarsel, og fullstendig etter skjønnsbaserte vurderinger gjort i redaksjonen. I leserinnlegg godtas kun tekst, ingen bilder, video, html-kode el. Lykke til med debatten!