Edvard Munch

Munch-museet, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo
Nyhet 29.04.14

Kritikerpris til Munch-satsning

Tre av kuratorene bak utstillingen {ITALIC}Munch 150{ENDITALIC}: Mai Britt Guleng, Nils Ohlsen og Jon-Ove Steihaug. Foto: Andreas Harvik.

Tre av kuratorene bak utstillingen Munch 150: Mai Britt Guleng, Nils Ohlsen og Jon-Ove Steihaug. Foto: Andreas Harvik.

Norsk kritikerlag bekjentgjorde i dag at Kunstkritikerprisen 2013 går til Nasjonalmuseet og Munch-museet, for deres samarbeid om jubileumsutstillingen Munch 150 (2. juni – 13. oktober 2013), den mest omfattende presentasjonen av Edvard Munchs arbeider noensinne. Prisutdelingen finner sted på Nasjonalmuseets hovedkontor i Kristian Augusts gate i Oslo i kveld, etterfulgt av en debatt om forskjellige aspekter ved den prisvinnende utstillingen.

«Fire kuratorer, to fra Nasjonalmuseet og to fra Munch-museet viste at de, gjennom et meget godt samarbeid, kunne regissere en oppsetning alle ville ha med seg,» heter det i begrunnelsen for tildelingen, med henvisning både til de høye besøkstallene utstillingen kan skilte med, og den store interessen den ble møtt med fra nasjonal og internasjonal presse og media.

Kuratorene bak utstillingen var Nils Ohlsen og Mai Britt Guleng fra Nasjonalmuseet, og Jon-Ove Steihaug og Ingebjørg Ydstie fra Munch-museet.

Munch 150 besto av hele 220 malerier og ca. 50 verk på papir. Verk fra 1882-1903 ble vist i Nasjonalgalleriet, mens arbeider fra 1904-1944 kunne oppleves i Munch-museet. Utstillingen rommet både mange hovedverk og flere mindre kjente arbeider, og Kritikerlaget trekker frem rekonstruksjonen av Livsfrisen slik den ble vist i Berlin i 1902 og Reinhardt-frisen fra 1906-1907 som noen av høydepunktene.

Edvard Munch, {ITALIC}Selvportrett med cigarett {ENDITALIC}, 1895. Nasjonalmuseet for Kunst, arkitektur og design. Foto: Børre Høstland, Nasjonalmuseet.

Edvard Munch, Selvportrett med cigarett , 1895. Nasjonalmuseet for Kunst, arkitektur og design. Foto: Børre Høstland, Nasjonalmuseet.

«Munch 150 tegnet et samlet bilde av Edvard Munchs kunstnerskap, og med utstillingen fulgte dessuten en omfangsrik katalog som, blant annet, viser enkelte nye perspektiver fra de siste tiårenes Munch-forskning,» heter det videre i pressemeldingen fra Kritikerlaget.

Kunstkritikerprisen, som ble opprettet i 2008 og som består av en statuett utformet av kunstneren Arne Nøst, tildeles «den utstillingen eller det kunstprosjektet medlemmene av Kritikerlagets kunstseksjon oppfatter som det mest betydningsfulle i året som er gått». Også forrige gang gikk prisen til to samarbeidende institusjoner, da til Kunstmuseene i Bergen og Stiftelsen 3,14 for samarbeidet om to større utstillinger med kinesisk samtidskunst (2012). De øvrige mottakerne av prisen er Bergen Kunsthall (2008), kunstnerduoen Elmgreen og Dragset for prosjektet The Collectors (2009), Henie Onstad Kunstsenter (2010) og Per Inge Bjørlo for hans retrospektive utstilling på Henie Onstad Kunstsenter (2011).

Munch 150 ble anmeldt for Kunstkritikk av Iris Müller-Westermann («Överväldigande Munch-upplevelse», 28.06.13). De to andre nominerte til Kunstkritikerprisen 2013, Hold stenhårdt fast på greia di på Kunsthall Oslo (9. mars – 21. april 2013) og Arne Nordheim i kunsten på Henie Onstad Kunstsenter (22. august 2013 – 12. januar 2014), ble anmeldt henholdsvis av Line Ulekleiv («Den rastløse kampen», 21.03.13) og Maria Moseng («Medier uten grenser», 30.08.13).

Skriv innlegg
Navn (kun innlegg under fullt navn tillates)*:

E-post (vises ikke)*:

Kommentar*:

Send

Leserinnleggene er en viktig del av Kunstkritikk. Vi er derfor svært glad for at du bidrar til vårt leserforum. Vi ber alle følge vanlige regler for høflighet. Husk at du står ansvarlig for dine egne innlegg. Vi godtar derfor kun innlegg under fullt navn.

Redaksjonen leser ikke innlegg før publisering, men følger debatten fortløpende. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som er usaklige, inneholder personangrep eller som vi av andre grunner finner upassende. Dette skjer uten forhåndsvarsel, og fullstendig etter skjønnsbaserte vurderinger gjort i redaksjonen. I leserinnlegg godtas kun tekst, ingen bilder, video, html-kode el. Lykke til med debatten!