Nyhet 03.05.16

Håndlykken til Skulpturbiennalen

Arbeider av Ane Graff, fra 1857s presentasjon på Independent Brussels, april 2016. Foto: Renato Ghiazza.

Arbeider av Ane Graff, fra 1857s presentasjon på Independent Brussels, april 2016. Foto: Renato Ghiazza.

Neste år er det klart for den niende utgaven av Norsk Skulpturbiennale, som presenterer seg som den største mønstringen for tredimensjonal kunst i Norge. I dag ble det offentliggjort at billedkunstner og kurator Steffen Håndlykken skal kuratere biennalen i 2017.  

– Jeg arbeider selv med skulptur i mitt eget kunstneriske virke, og det mest tiltrekkende for meg er hvordan skulptur griper inn i samme tid og rom som betrakteren. Det kan være veldig intimt og det kan være virkelig opprivende, sier Håndlykken til Kunstkritikk om sitt forhold til skulptur.

Skulpturbiennalen, som siden 2003 har blitt vist i Vigeland-museet i Oslo, er basert på åpen innsending. Alle kunstnere i Norge samt norske kunstnere bosatt i utlandet kan søke om deltakelse. Den seneste utgaven av biennalen, som Håndlykken selv deltok i med et samarbeidsprosjekt med Ingrid Lønningdal, var kuratert av Anne Szefer Karlsen. For øvrig har tidligere kuratorer vært Lars Nittve, Maaretta Jaukkuri, Dorthe Abildgaard, Cecilia Widenheim, Øivind Storm Bjerke, Daniel Østvold og Helga Marie Nordby.

På spørsmål fra Kunstkritikk om hvordan han vil gripe an oppgaven, sier Håndlykken at han i første omgang oppfordrer alle kunstnere om å søke. På bakgrunn av de innsendte søknadslistene blir kunstnerlisten til utstillingen utarbeidet av kurator i samråd med en jury fra Vigeland-museet og Norsk Billedhoggerforening.  

Håndlykken, som også er del av kunstnergruppen Institutt for Farge, grunnla i 2010 det kunstnerdrevne visningsstedet 1857 på Grønland i Oslo, sammen med Stian Eide Kluge. Gjennom arbeidet med 1857, som er viet til å produsere nye prosjekter av internasjonale kunstnere, har han markert seg som en internasjonalt orientert kurator. Angående det nasjonale fokuset til Norsk Skulpturbiennale, sier han at han ser det som en mulighet til å arbeide med kunstnere han har fulgt hjemme i Norge.

– Ved 1857 har vi bevisst sett forbi den lokale kunstscenen, men det betyr ikke at jeg ikke er interessert eller engasjert i norske kunstnere. Det er mange sterke kunstnerskap som det vil være interessant å både løfte opp og se i sammenheng – og gitt den åpne innsendingen håper jeg å bli kjent med noen nye også, sier Håndlykken til Kunstkritikk.

Steffen Håndlykken (til venstre) sammen med Stian Eide Kluge på 1857. Foto: 1857.

Steffen Håndlykken (til venstre) sammen med Stian Eide Kluge på 1857. Foto: 1857.

  1. Innlegg fra Gustaf Wigeland

    We expect a monolith.

  2. Innlegg fra Rune Bjerne

    DNBiennalen.

Skriv innlegg
Navn (kun innlegg under fullt navn tillates)*:

E-post (vises ikke)*:

Kommentar*:

Send

Leserinnleggene er en viktig del av Kunstkritikk. Vi er derfor svært glad for at du bidrar til vårt leserforum. Vi ber alle følge vanlige regler for høflighet. Husk at du står ansvarlig for dine egne innlegg. Vi godtar derfor kun innlegg under fullt navn.

Redaksjonen leser ikke innlegg før publisering, men følger debatten fortløpende. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som er usaklige, inneholder personangrep eller som vi av andre grunner finner upassende. Dette skjer uten forhåndsvarsel, og fullstendig etter skjønnsbaserte vurderinger gjort i redaksjonen. I leserinnlegg godtas kun tekst, ingen bilder, video, html-kode el. Lykke til med debatten!