Kunsthal Charlottenborg, København
Nyhet 07.03.11

Bildereportasje: Nyåpning av Charlottenborg

Den belgiske designeren Sara De Bondt har gitt Kunsthall Charlottenborg en ny grafisk profil som kan følges fra foyeren til…

Denne helgen gjenåpnet Kunsthall Charlottenborg i København etter noen måneder med renovering og omstrukturering. Åpningen ble omfattet med stor interesse og viser hvor viktig Charlottenborg er for dansk kunstliv.

Relanseringen omfattet tre ulike elementer: Tre nye utstillinger, et heldags performance program og ny arkitektonisk og grafisk profil. I følge en pressemelding fra Kunsthall Charlottenborg er endringene utført i en «gjenbruks-ånd», dvs. ingen brudd med fortiden eller radikale forandringer men en fornying med vekt på kontinuitet. Dermed åpnet «nye» Charlottenborg med den etter hvert alderstegne «Forårsudstillingen» (avholdt hvert år siden 1857) som dominerende utstilling. I likhet med Høstutstillingen i Oslo ser det altså ut til at denne juryerte dinosauren av en utstilling overlever samtidskunstens kuratoriske vending.

De to andre utstillingene som åpnet lørdag var en solopresentasjon av den tyske kunstneren Clemens von Wedemeyer (f. 1974), opprinnelig kuratert for Project Arts Centre i Dublin, og et såkalt research-prosjekt av Dublin-baserte Sarah Pierce.

Wedemeyer viser fire filmer over tre måneder. Den første, Against Death, blir vist sammen med prosjektet The Fourth Wall som beskriver myten om Tasaday-folket, en angivelig uoppdaget stamme som ble funnet på Filippinene på 1970-tallet men som senere kan ha vist seg å være en iscenesettelse.

Også Sarah Pierce forholder seg til antropologeins historie i et prosjekt som tar utgangspunkt i filmen Chronique d’un été (Fortellingen om en sommer) av Jean Rouch og Edgar Morin fra 1961. Pierce ser også på Charlottenborgs historie i en studie av artefakter fra Charlottenborgs arkiv fra det samme året.

De tre utstillingene ble komplettert med et «Palace Party» lørdag den 5. mars. Her ble også naboenes lokaler på Kongens Nytorv – Kunstakademiet og Det Danske Kunstbibliotek – trukket inn i et performance og eventprogram som varte fra kl 11 på formiddagen til sent på natten. Blant de mange bidragene til palassfesten var en framføring av Sven-Åke Johanssons Konsert for tolv traktorer (1996) samt performancer av blant andre Carl Krull, Lilibeth Cuenca Rasmussen, Ragnar Kjartansson, Karl Holmqvist og Simon Fujiwara.

Forandringene av stedets arkitektur og grafiske profil var kanskje mindre radikale enn man kunne vente. Små endringer i inngangspartiet, og en ny, lakonisk grafisk profil undersktreker kanskje et potensial for framtiden framfor en fullt ut realisert internasjonal kunsthall.

Her følger en bildereportasje fra «nye» Charlottenborg». Kunstkritikk kommer tilbake senere i uken med en mer utførlig dekning av arrangementet. (Foto: Jonas Ekeberg.)

…2. etasje der utstillingslokalene befinner seg.


Fra Clemens von Wedemeyer, The Fourth Wall, 2009).


Fra Clemens von Wedemeyer, The Fourth Wall, 2009).


Fra Clemens von Wedemeyer, The Fourth Wall, 2009).

 

Sarah Pierce, installasjonsbilde fra Kunsthall Charlottenborg, 2011.

 

Sarah Pierce, installasjonsbilde fra Kunsthall Charlottenborg, 2011.

 

Tegnemaraton av Carl Krull, Kunsthall Charlottenborg 2011.

 

Tegnemaraton av Carl Krull, Kunsthall Charlottenborg 2011.


Karl Holmqvist, performance, Kunsthall Charlottenborg, 2011. På veggen: Karl Holmqvist, Untitled (Staircase), 2011. Verket er kommisjonert av Kunsthall Charlottenborg.

 

Simon Fujiwara, The Personal Effects of Theo Grünberg, 2010. Performance i Danmarks Kunstbibliotek, 2011.

 

Forårsudstillingen 2011. Installasjonsbilde.


Anette Kierulf, Utopiar tek til i heimen; Boliggjeld er dagens rock\’n roll og Her kommer høsten, tresnitt, alle 2009. Installasjonsbilde fra Forårsudstillingen 2011.


Christian Tonner, Sonntag Nachmittag, 2009. Installasjon. Fra Forårsudstillingen 2011.

 

Wasma Mansour, Reclining whilst reading Jill Sander catalogue – Single Saudi Woman: Things, Space, Self Series, 2010. Fra Forårsudstillingen 2011.

Skriv innlegg
Navn (kun innlegg under fullt navn tillates)*:

E-post (vises ikke)*:

Kommentar*:

Send

Leserinnleggene er en viktig del av Kunstkritikk. Vi er derfor svært glad for at du bidrar til vårt leserforum. Vi ber alle følge vanlige regler for høflighet. Husk at du står ansvarlig for dine egne innlegg. Vi godtar derfor kun innlegg under fullt navn.

Redaksjonen leser ikke innlegg før publisering, men følger debatten fortløpende. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som er usaklige, inneholder personangrep eller som vi av andre grunner finner upassende. Dette skjer uten forhåndsvarsel, og fullstendig etter skjønnsbaserte vurderinger gjort i redaksjonen. I leserinnlegg godtas kun tekst, ingen bilder, video, html-kode el. Lykke til med debatten!