Nyhet 13.10.07

Anmeldelse av kunstfaglig litteratur

I høst innledes kunstkritikks serie med anmeldelse av kunstrelatert faglitteratur. Vi vil publisere en, eller flere, anmeldelser i måneden av aktuelle titler – både norske og internasjonale (med vekt på den siste kategorien). Sammen med månedlige oppdateringer om internasjonale kunstmagasiner er målet å styrke fokuset på kunstfaglig litteratur på nettstedet.

Første tekst ut i serien er Rikard Ekholms anmeldelse av Aesthetics at work (Unipub, 2007). Ekholm er PhD-student i estetikk ved Uppsala Universitet, freelance journalist og kunstkritiker. Kunstkritikk ønsker innspill og forslag velkommen. Er det en tittel du mener fortjener oppmerksomhet og/eller bør omtales? Ta kontakt på kjetilroed@gmail.com

1. Innlegg fra Kjetil Røed

Helt klart, men vi venter og ser om det dukker opp flere etter den gamle traveren “Relasjonell Estetikk”, foreløpig er dette, såvidt jeg har skjønt, noe uklart. Ellers kan jeg avsløre at neste blir Power Ekroths anmeldelse av “the cinematic” – en av utgivelsene i antologi-serien som utgies av Whitechapel/MIT Press. En svært, svært god serie av artikler om kunst, bygget rundt et tema.

2. Innlegg fra Christian Evensen

Jeg vet ikke om det blir aktuelt nok, men Pax Artes-serien er jo god som gull og helt sikkert verdt å følge med på. Gode oversettelser av viktige tekster.

Skriv innlegg