Nyhet 25.05.16

Ane Hjort Guttu og Maryam Jafri til Kunstakademiet i Oslo

Maryam Jafri, Avalon, 2011. Stillbilde.

Maryam Jafri, Avalon, 2011. Stillbilde.

Norske Ane Hjort Guttu og pakistanskfødte amerikanske Maryam Jafri er ansatt som professorer ved Kunstakademiet i Oslo, i stillinger på henholdsvis 60 % og 70 %. Norske Jeanette Christensen, som var professor i skulptur og installasjon på Kunstakademiet mellom 2010 og 2015, fortsetter i en 50 % stilling. Professor Dag Erik Elgin avslutter sitt åremål i juli 2016, og valgte å ikke søke om ny periode. Stillingene ble utlyst våren 2015 og det var ifølge Kunsthøgskolen i Oslo 121 søkere fra hele verden.

Ane Hjort Guttu (1971) er utdannet ved kunstakademiene i Trondheim og Oslo mellom 1994 og 1996, og var tilknyttet Kunstakademiet som stipendiat mellom 2009 og 2013. Kunstutdanningens vilkår og kunsten som en vedvarende læringsprosess har vært et gjennomgående tema i kunstnerskapet hennes. Det går en tydelig linje fra fotoserien Art Students (2005), som dokumenterte samtaler, gruppediskusjoner og andre aspekter ved tilværelsen på en kunstskole som ikke knytter seg direkte til produksjon, til fjorårets Festspillutstilling i Bergen, der store deler av handlingen i kortfilmen Tiden går var satt til gruppekritikker blant studenter på Kunsthøgskolen i Bergen.

Maryam Jafri. Foto: KHiO.

Maryam Jafri. Foto: KHiO.

Hjort Guttu har hatt separatutstillinger på South London Gallery og Kunsthall Oslo, og medkuraterte utstillingen Lære for livet på Henie Onstad Kunstsenter i 2011-12. Tekstene hennes har blant annet blitt publisert i E-flux Journal.

Globalisering, post-kolonialisme og konsumkultur er stikkord i Maryam Jafris (1972) kunstnerskap. Hun arbeider hovedsakelig med film og arkivfotografier. Filmen Mouthfeel (2014) er en blanding av såpeopera og Ibsens En folkefiende satt til matvareindustrien, mens Product Recall: An Index of Innovation (2014–15) tar for seg matvarer som har blitt trukket fra markedet – for eksempel den amfetaminholdige slanke-kjeksen med det uheldige navnet Ayds. Serien er treffende beskrevet av Frieze magazine som «det kapitalistiske innovasjonsimperativets kuriositetskabinett». Den pågående serien Independence Day 1934-1975 består av fotografier tatt på tidligere kolonistaters uavhengighetsdager, hentet fra landenes egne statsarkiver og fra internasjonale bildebyråer, og stiller opp territorial kolonialisering mot kolonialisering av bilder. En tidligere versjon ble vist i gruppeutstillingen The Creative Act på Henie Onstad Kunstsenter i 2010.

Ane Hjort Guttu. Foto: KHiO.

Ane Hjort Guttu. Foto: KHiO.

Jafri er utdannet ved New York University og Whitney Museum Independent Study Program.

Jeanette Christensen (1958) har lang erfaring fra skandinaviske kunstutdanningsinstitusjoner, med professorater på Det Kongelige Danske Kunstakademi (1998-00), og Kunsthøgskolen i Bergen (2000-07). Hun sier til KhiO at hun er «opptatt av forholdet mellom estetikk, etikk og politikk, kunstens plass og tilstedeværelse i samfunnet, både i egen kunstnerisk praksis og som professor.»

Skriv innlegg
Navn (kun innlegg under fullt navn tillates)*:

E-post (vises ikke)*:

Kommentar*:

Send

Leserinnleggene er en viktig del av Kunstkritikk. Vi er derfor svært glad for at du bidrar til vårt leserforum. Vi ber alle følge vanlige regler for høflighet. Husk at du står ansvarlig for dine egne innlegg. Vi godtar derfor kun innlegg under fullt navn.

Redaksjonen leser ikke innlegg før publisering, men følger debatten fortløpende. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som er usaklige, inneholder personangrep eller som vi av andre grunner finner upassende. Dette skjer uten forhåndsvarsel, og fullstendig etter skjønnsbaserte vurderinger gjort i redaksjonen. I leserinnlegg godtas kun tekst, ingen bilder, video, html-kode el. Lykke til med debatten!