Carnegie Art Award 2005

Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden
26. oktober 2005
Artikkel 30.09.05

Carnegie og pengene

Onsdag åpnet Carnegie Art Award 2005 med pomp og prakt på Henie Onstad kunstsenter, med dronning Sonja som prisutdeler…

Onsdag åpnet Carnegie Art Award 2005 med pomp og prakt på Henie Onstad kunstsenter, med dronning Sonja som prisutdeler, kulturministeren i salen og med priser som stiller alle andre nordiske kunstpriser i skyggen. Når maleriprisen i tillegg preges av profesjonell gjennomføring, høyt kunstnerisk nivå og en nordisk stjernejury som fra i år også innbefatter den norske kunsthistorikeren og kritikeren Ina Blom er skepsisen som har vært med å prege mottagelsen av prisen i Norge i ferd med å ebbe ut.

Selv det noe underlige valget av Sissel Kyrkjebø som underholder, og at hun avsluttet showet med salmen Herre Gud, dit dyre Navn og Ære, går upåaktet hen når den svenske investeringsbanken svir av flerfoldige millioner i priser, storslått åpning og overdådig servering. Og når Lars Bertmar, styreleder og tidligere konsernsjef i Carnegie, i sin tale sier at prisen skal være et «extra incentiv» for kunstnerne til å produsere god kunst, så er det ingen som hever på øyenbrynene. For koblingen mellom kunst og penger er for lenge siden akseptert som det naturligste av verden.

At kunst er penger, og at maleri er enda mer penger, er det ingen tvil om hvis man ser på prisboomen i det svenske kunstmarkedet. I en artikkel i Svenska Dagbladet sist helg ser Erika Treijs nærmere på en prisutvikling der maleriet spiller den ubestridte hovedrollen. Årets vinner av Carnegie Art Award, Karin Mamma Andersson, er sammen med andre unge malere som Jockum Nordström, Linn Fernström, Cecilia Edefalk og Jens Fänge blant de høyest rangerte svenske kunstnerne for tiden, og prisen for Anderssons bilder har på få år steget til hundretusenkronersklassen.

Hvilken rolle Carnegie-prisen har spilt i denne utviklingen er selvfølgelig umulig å avgjøre. Men at det finnes en pris for kunstnere på en million kroner kan nok ha vært med på å styrke bildet av kunst som god investering. I sin artikkel peker Erika Treijs også på andre faktorer. Kunsten som selger er kommunikativ og tydelig, galleriene er blitt langt mer aggressive i sin markedsføring og samtidskunsten møtes med en helt ny type medieinteresse. Men på tross av prisboomen er det ikke gitt at det er kunstnerne som blir rike. Og som Karin Mamma Andersson påpeker i den samme artikkelen, dagens prisboom har mye til felles med situasjonen før krakket i 1989.

  1. Innlegg fra Redaksjonen

    For mer bakgrunnsinformasjon om Carnegie har vi fått tillatelse til å legge ut Arve Røds artikkel “Til maleriets pris” fra Billedkunst, nummer 5, 2005.
    http://www.kunstkritikk.no/kk/texts/Carnegie_BK_5-05.htm

    For ordens skyld kan vi også minne om Tommy Olssons mye omdiskuterte tekst om siste års Carnegie-utstilling her på sidene.
    http://kunstkritikk.no/kk/anmeldelser_comments.php?id=279_0_21_0_C

  2. Innlegg fra Redaksjonen

    Jeg beklager, men det kommer ingen anmeldelse av Carnegie-utstillingen. Jeg er enig at vi har gått glipp av mange nye utstillinger i Oslo i det siste. Dette vil bedre seg utover høsten da vi vil fokusere på mindre utstillinger i Norge.

    Ketil Nergaard

  3. Innlegg fra Nina Marie Haugen

    Hei,

    er enig med Lasse her om at det hadde vært interessant å lese en anmeldelse av Carnegie her inne på forumet. Sier meg enig i at omleggingen av sidene fungerer bra, spesielt spalten med aktualiteter. Må bare si jeg generelt savner anmeldelser fra utstillingshøsten i Oslo, med tanke på hvor mange åpninger det har vært de siste par månedene.

    Mvh Nina Marie

  4. Innlegg fra Redaksjonen

    Marit Paasches anmeldelse “Nordisk toppmøte” av Carnegieutstillingen i Aftenposten: Paasche mener utstillingen står for ekspressive tanker og høyt nivå. Hun mener årets Carnegie Art Award-utstilling er langt bedre enn den forrige.
    http://www.aftenposten.no/oslopuls/culture/article1125096.ece

  5. Innlegg fra Redaksjonen

    Hei Lasse

    Jeg var kun på åpningen og prisutdelingen, og måtte gå ganske tidlig, så jeg er dessverre ikke i stand til å komme med en vurdering av utstillingen.

    Ketil Nergaard

  6. Innlegg fra Lasse

    Først: gratulerer med oppdaterte sider, virker veldig bra.
    Så: Syns omtalen av Carnegie trenger litt mere “fyll”. Hva mener du om utstillingen?
    Hilsen Lasse

Skriv innlegg
Navn (kun innlegg under fullt navn tillates)*:

E-post (vises ikke)*:

Kommentar*:

Send

Leserinnleggene er en viktig del av Kunstkritikk. Vi er derfor svært glad for at du bidrar til vårt leserforum. Vi ber alle følge vanlige regler for høflighet. Husk at du står ansvarlig for dine egne innlegg. Vi godtar derfor kun innlegg under fullt navn.

Redaksjonen leser ikke innlegg før publisering, men følger debatten fortløpende. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som er usaklige, inneholder personangrep eller som vi av andre grunner finner upassende. Dette skjer uten forhåndsvarsel, og fullstendig etter skjønnsbaserte vurderinger gjort i redaksjonen. I leserinnlegg godtas kun tekst, ingen bilder, video, html-kode el. Lykke til med debatten!