Artikkel 01.07.09

236 bidrag over flere plan

Se bilder fra utstillingen av bidragene i arkitektkonkurransen om nytt Nasjonalmuseum på Vestbanetomten.

Det luktet skikkelig ramt av svette i Cort Adlers gate 30 i Oslo i går. Antakelig var det ikke utstillingen som stinket, men de relativt mange besøkende som trosset heten som har lagt seg over byen for å ta en titt på de 236 utstilte konkurranseutkastene til nytt Nasjonalmuseum. Det finnes også en webutstilling, men den er (som nevnt tidligere her på kunstkritikk.no) ikke særlig publikumsvennlig.

De utstilte bidragene er deltakerne i Fase 1 av konkurransen, som er en åpen, internasjonal konkurranse på overordnet nivå. Fase 2, som annonseres 3. september, skal være en begrenset konkurranse med videre bearbeiding og detaljering der utvalgte deltakere etter fase 1 blir invitert til å delta.

Konkurranseprosessen har, i følge brosjyren som deles ut på utstillingen, som mål å finne frem til det utkastet som

  • kan ivareta Nasjonalmuseets behov for et helhetlig og funksjonelt godt museumsanlegg på en måte som er arkitektonisk vellykket og som gir et godt samspill med utbyggingspotensialet på resten av tomta
  • svarer på de byplanmessige utfordringene for området
  • ivaretar de antikvariske interessene knyttet til de to fredede nabobygningene, og som samtidig belyser Vestbanebygningene (hovedstasjonsbygningen og lokalstasjonsbygningen) som del av en helhet
  • gjennom valg av fremtidsrettede løsninger begrenser byggets totale klimagassutslipp, energiforbruk og miljøbelastning.

Vi bringer her noen bilder fra utstillingen. Alle foto: Mariann Enge.

Visningsperiode 26. juni – 19. juli 2009.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
  1. Innlegg fra Mariann Enge

    Jeg tror kanskje det første ble feil – jeg ga først de forslagene som er avbildet to ganger samme nummer, men nå har jeg gitt samtlige bilder eget nummer. Håper dette blir riktig, i forhold til Weidels henvisninger.

  2. Innlegg fra Mariann Enge

    Jeg har nå nummerert de avbildede forslagene, håper det ble riktig.

  3. Innlegg fra Knut Weidel

    ja ja, her var det jo mildt sagt hummer og kanari å velge mellom.

    Men må få sagt at de to små byggene i forkant, at å beholde de vage minnene om at det engang var en togstasjon der, er ekstremt uheldig å beholde. Jo, det gikk tog der for cirka 100 år siden, men hvor vesentlig er dette egentlig???? Norge har da ikke vært noen tognasjon som har noe stolthet å vise til her. La oss heller sende dosern på de bygga og gi de en langt mer egnet lokale et annet sted. Her skal vi bygge et nasjonalmuseum til garantert 2-3 mrd, og så prestere å legge så enorme føringer på ikke bare arkitektene, men den fantastiske tomten og mulighetene som ligger der. Det vil være å voldta mulighetene til nasjonalmuseumet for å oppnå sitt fulle potensial. Her skal det utvikles en tomt til enorme summer og beholde et bygg som i beste sammenligning er en svak fjert i tidenes storm.

    Byantikvaren kan sikkert prate seg selv i søvne om viktigheten av disse byggene, men cut the crap altså. Disse byggene burde vært fjernet punktum.

    Når det er sagt. Min mening om de forslagene her vil da være å bygge videre på identitet og nyskapende arkitektur. Tror det beste er om det blir tatt i litt her, både i høyde og tydeligheten til byggets omringelser. Ikke så mange arkitektoniske perler å vise til ellers i sikte her bortsett fra et nedgravd musikkhus i vika. kremt, håper virkelig noen fikk smekk for den bymessige bommerten der altså. En nyinflyttet kar kan nærmest ha levd et helt liv i oslo uten å ha sett bygget jo. Oslo Rådhus er og blir en kulturskatt, den er grei.

    Forslag som derimot kan bearbeides til noe godt tror jeg er følgende bilder fra toppen; 2, 3, 9, 12, 14, 17, 35, 37, spesielt 39, 48, også spesielt god 52, 54 og 57.

    Avslutningsvis vil jeg si at jeg tror Oslo vil være tjent med å bryte opp kvartalsstrukturen her (Nobels Fredssenter sørger jo allerede for dette) og dette må det bygges videre på og da mener jeg spesielt at forslag nr 39 og 52 fra toppen av bildene over vil være gode alternativer å bearbeide. Vel vel, lykke til jury sier nå jeg.

  4. Innlegg fra Mariann Enge

    Det skal vel sies, at siden det ville ha blitt litt voldsomt å bringe bilder av samtlige bidrag, så var det fristende å fokusere på de villeste, mest ekstreme, visuelt morsomste/styggeste etc. Ellers hadde jeg, etter å ha sett samtlige forslag, en opplevelse av at det var relativt stor enighet blant de deltakende arkitektene om at Vestbanen burde (delvis) omsluttes av et hvitt og forholdsvis flatt bygg – en eller annen slags variant av Operaen.

  5. Innlegg fra Tor Erik Bøe

    Wind power! Sun power!
    Og, ehm, art power…

  6. Innlegg fra Anders

    Ai ai detta blir bra!
    Med Munch-museet og Nasjonalmuseet begynner nye Oslo sjøside virkelig å ta form, og det ser ut som Oslo kan konkurrere med Dubai i arkitektonisk harry-ness.

  7. Innlegg fra Frode Markhus

  8. Innlegg fra Anonymous

    De har i det minste guts…

  9. Innlegg fra Øystein Loge

    Er noen av de utkastene alvorlig ment?
    Sykeste jeg har sett og!

  10. Innlegg fra Tor Erik Bøe

    dette er det sykeste jeg har sett

Skriv innlegg
Navn (kun innlegg under fullt navn tillates)*:

E-post (vises ikke)*:

Kommentar*:

Send

Leserinnleggene er en viktig del av Kunstkritikk. Vi er derfor svært glad for at du bidrar til vårt leserforum. Vi ber alle følge vanlige regler for høflighet. Husk at du står ansvarlig for dine egne innlegg. Vi godtar derfor kun innlegg under fullt navn.

Redaksjonen leser ikke innlegg før publisering, men følger debatten fortløpende. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som er usaklige, inneholder personangrep eller som vi av andre grunner finner upassende. Dette skjer uten forhåndsvarsel, og fullstendig etter skjønnsbaserte vurderinger gjort i redaksjonen. I leserinnlegg godtas kun tekst, ingen bilder, video, html-kode el. Lykke til med debatten!